07 June 2017

Tips Luka Bersalin Cepat Kering

Alhamdulillah hari ini genap sudah 18 hari Farah berpantang. Lahirnya Puteri Shah pada 21 Mei 2017 , 10.48pagi , 3.25kg , secara pemedahan ( Cazer ) . Dhia NurFalishah Binti Mohd Shahrin nama diberi..

Lepas keluar OT , perkara pertama yang Farah cari sudah semestinya Vitamin C.. Yelah, bersalin cazer nie kena banyakk makan vitamin c. Untuk penyembuhan luka dalaman.

Selain makan Vitamin C, ade tips lain yang boleh ibu-ibu buat untuk membantu luka bersalin cepat sembuh.. Tips ini sesuai untuk ibu yang bersalin secara Normal mahupun secara Pemedahan.

Selamat Mencuba...



Tips Luka Bersalin Cepat Kering


1. Berhati-hati bila bergerak

  • Berjaga-jaga bila ibu-ibu hendak bangun atau duduk di kerusi. Turunkan lutut dulu kemudian baru letakkan punggung di kerusi bila nak duduk. Lakukan pergerakan dengan perlahan-lahan. 
  • Bagi ibu yang bersalin cazer, mengiring dahulu sebelum ibu-ibu bagun.


2. Elakkan sembelit


  • Tekanan yang tinggi pada bahagian bawah semasa sembelit adalah sangat tinggi. Jadi elakkan memakan makanan yang boleh menyebabkan sembelit dan lebihkan memakan makanan berunsurkan fiber.


3. Pastikan vagina sentiasa bersih dan kering

  • Vagina lebih terdedah kepada jangkitan kuman. Jadi, setiap kali ibu ke tandas, pastikan kawasan vagina dibersihkan dengan sempurna menggunakan air suam dan juga dikeringkan.
  • Bagi yang cazer, pastikan luka cazer betul-betul kering. Minta En. suami periksa kawasan luka takut kalau-kalau ada luka yang bernanah. 


4. Lakukan senaman kegel. 

  • Selain menguatkan lantai pelvik untuk mengelakkan peranakan jatuh atau tombong, senaman kegel juga boleh menggalakkan peredaran darah ke kawasan vagina yang akan membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.


5. Supplement



  • Dengan pengambilan banyak Vitamin C , ia boleh membantu penyembuhan luka dengan cepat. Selain dari luka cepat sembuh, ia juga menguatkan imun sistem baby yang sangat rendah selepas lahir dengan mendapat khasiat Vitamin C melalui susu ibu. 

Testimoni Berpantang Dengan Vivix



saya cazer dan berpantang dengan vivix. saya juga bf bby saya. Lepas 5 hari, saya ambil vivix dan vitamin c. Muka tak pucat. tak letih, Tak Stress. saya berpantang sendiri. Bby pun tak kuning. Susu banyak. Luka cazer cepat kering  dan tak rasa sakit.




saya menyusukan dan amalkan vivix. Badan memang cergas sepanjang berpantang. Susu badan banyak dan luka jahitan bersalin normal baik dalam masa 10 hari.



Ibu-ibu nak lalui pengalaman berpantang yang menyeronokan.? 
Meh wasap Farah : 011 277 94946 







No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...