04 February 2019

7 Petua Mengatasi Masalah Rambut Gugur Selepas Bersalin

Assalamualaikum 😄

Keguguran rambut selepas bersalin adalah perkara normal. Bagi wanita biasa, keguguran rambut sehari adalah dalam lingkungan 50 hingga 100 helai. 

Namun, semasa mengandung, pertambahan hormon estrogen akan menyebabkan rambut tumbuh dengan lebih banyak, menjadi tebal dan lebih sihat berbanding biasa.

Selepas bersalin, paras hormon estrogen akan turun mendadak ke paras normal. Penurunan hormon estrogen ini mengambil masa 2 hingga 3 bulan atau ada yang mencapai sehingga 9 bulan lamanya bergantung kepada badan ibu. Jadi, di sepanjang tempoh penurunan ini, ibu akan mengalami keguguran rambut yang amat teruk.

Selepas tempoh tersebut, proses keguguran rambut akan kembali seperti asal. Pertumbuhan serta keadaan rambut juga akan kembali normal seperti sebelum hamil. 

Walau bagaimanapun, ibu usah risau, situasi ini tidak akan mempengaruhi pengeluaran susu ibu.


Tentu ibu tertanya-tanya, adakah cara untuk mengatasi masalah ni kan? atau sekurang-kurangnya dapat mengurangkan keguguran rambut, silap langkah boleh botak pula. 




Jom kita baca petua yang Kecik kongsi, di bawah:


Cara mengatasi rambut gugur selepas bersalin


  1. Potong rambut menjadi pendek. Rambut yang pendek dapat mengurangkan keguguran rambut serta mudah diurus.
  2. Gunakan sikat rambut yang lembut dan bergigi jarang. Kemudian sikat rambut dengan lemah lembut untuk mengelakkan sikat menarik rambut dengan lebih banyak.
  3. Elakkan menyikat rambut ketika rambut basah kerana ia akan menyebabkan rambut mudah tercabut.
  4. Elakkan mewarnakan rambut, mengeriting, merawat rambut atau meletakkan pelembut rambut sehingga rambut kembali normal.
  5. Tingkatkan pengambilan makanan atau vitamin tambahan yang tinggi protein, zink dan zat besi kerana vitamin ini membantu dalam pembentukan rambut dan kulit kepala yang sihat.
  6. Amalkan pengambilan multivitamin untuk memastikan nutrien sampai ke bahagian rambut.
  7. Minum air yang mencukupi untuk melembapkan kulit kepala dan mengelakkan kelemumur.





Sekiranya masalah ibu bertambah teruk, sila berjumpa doktor dengan segera. Usah tunggu sehingga botak pula ya. 

Diharap sedikit petua ini boleh membantu ibu menghadapi krisis rambut gugur selepas bersalin. Bertabahlah ibu, ia pasti akan berakhir juga. 😊





❤ Sharing With Love ❤

Kecik
ID 1116479
WhatsApp : 01127794946

11 January 2019

Beli ESP Dengan Harga Murah Sekarang !!!

Assalamulaikum.



Bila ESP ada promo, secara tak langsung semua combination of supplements yang ada ESP pun terlibat sama dapat harga promo jugak :

❤️Nak kulit cantik boleh consume ESP
❤️Nak kurus boleh consume ESP
❤️Nak ikhtiar untuk hamil boleh consume ESP
❤️Nak lebih bertenaga boleh consume ESP
❤️Nak rasa kenyang lebih lama boleh consume ESP
❤️Nak kulit baby gebu, ibu boleh consume ESP
❤️Nak banyakkan & pekatkan susu badan boleh consume ESP


ESP terdiri daripada 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh badan kita, yang mana badan kita tak dapat nak hasilkannya. Maka kita perlukannya dari pemakanan.

Asid amino dalam ESP ni lebih khusus untuk memperbaiki sel-sel rosak dalam badan serta membantu penghasilan sel baru yang lebih sihat.

Salah satu Asid Amino yang terdapat dal am ESP ini adalah Threonine yang membantu penghasilan collagen dalam badan.

Kiranya ESP mempunyai fungsi yang lebih menyeluruh.

Tahun 2019 adalah tahun ke 58 untuk ESP . wow.. lama dahh ESP nie berada di pasaran Dunia. 

Jom sesama amalkan ESP untuk kebaikan badan. 

Haa, jadi siapa nak cantik dan sihat, meh PM Farah lelaju ..

Promosi adalah sepanjang bulan Januari 2019 . 

Belian 6 tong ESP FREE 1 tong
Belian 2 tong ESP dapat less 5%

Buy 2 less 5% . RM 306.38
Harga Asal . RM 340.00

Buy 6 Free 1 . RM 967.50

Harga Asal . RM 1190.00

Free Postage untuk Seluruh Malaysia






❤ Sharing With Love ❤

Kecik

ID 1116479

WhatsApp : 01127794946

29 October 2018

3 Teknik Pam Bantu Tambah Susu Ibu

Assalamualaikum.

Hari ini Kecik nak share cara pam yang paling berkesan untuk tambah susu badan dengan cepat dan mudahh.

Sesuai untuk ibu yang nak kembali bertugas untuk buat stok susu untuk di bekalkan kepada pengasuh.

Selamat mencuba tauuu ibu semua.


Teknik Pam Bantu Tambah Susu Ibu


#1 . Praktikkan Power Pumping untuk Bantu Tambah Demand

Power pumping adalah teknik untuk meransang payudara anda untuk menghasilkan satu permintaan yang lebih tinggi terhadap penghasilan susu yang lebih banyak. 

Ia dilakukan untuk meniru kekerapan penyusuan bayi yang mengalami peralihan bulan atau lebih dikenali sebagai ‘growth spurt’ yang mana kehendak bayi menyusu akan menjadi kebiasaanya lebih tinggi berbanding situasi normal secara berkelompok (cluster-like manner).

Cara lakukan Power Pumping klik >> POWER PUMPING


#2 . Pam atau Perah Sambil Menyusukan Bayi

Tandem nursing dan pumping, atau menyusukan bayi sambil memerah susu dapat meningkatkan refleks pengeluaran susu kerana kedua-dua payudara anda bekerja dengan serentak. 

Jadi, payudara anda akan berjaya untuk dikosongkan dengan lebih efisien. Teknik ini juga sangat berkesan untuk membantu untuk meningkatkan demand (permintaan susu) dan seterusnya meningkatkan kadar penghasilan susu anda.


#3 . Pam atau Perah Selepas Sesi Penyusuan

Dengan mempraktiskan pam atau perah selepas sesi penyusuan berupaya untuk memberi isyarat kepada badan ibu supaya menghasilkan lebih banyak susu. 

Ini juga memastikan payudara susu anda dapat dikosongkan dengan sempurna selepas sesi penyusuan.

Ibu boleh praktikkannya dalam masa 30 mins – 1 jam selepas menyusu adalah waktu yang terbaik. Sebaiknya jangan menunggu lama selepas menyusu bagi memerah. Pam ekstra 10 – 15 mins setiap payudara untuk bantu rangsang demand anda!


Okey sekian sahaja 3 teknik pam mudah yang boleh membantu merangsangkan lagi penghasilan susu ibu. 

Teruskan usaha untuk perjalanan penyusuan ibu semua. Kecik doakan ibu semua di murahkan rezeki menyusu . 

Klik >> LIMA POSISI MENYUSU YANG SELESA

Klik >> SET MENYUSU TERBAIK 



❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479

26 October 2018

Vitamin C Bantu Elak Dan Pulihkan Ulser

Apabila berlaku ulser, seseorang akan mengalami beberapa tanda seperti bengkak-bengkak kecil yang pedih di bahagian mulut terutamanya di sekitar lidah, dinding mulut, lelangit atau tekak.



Bengkak tersebut berwarna keputih-putihan atau kelabu dan terdapat lingkaran merah sekitarnya.

Ulser amat memedihkan dan kadangkala kesakitan dialami memberi kesan produktiviti seharian. Bagi jangkitan yang teruk, ia datang bersama demam dan kelesuan.

Kalau nak berikhtiar bagi masalah ulser ni apa kata cuba je vitamin c


❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946



25 October 2018

5 PETUA MUDAH TAMBAH SUSU BADAN SUPAYA ANDA TAK PERLU TOP UP SUSU FORMULA

Assalamualaikum

Urusan menyusukan bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Nampak mudah tetapi sangat lah sukar untuk dilaksanakan.

Setiap pengalaman menyusu pastinya berbeza-beza. Hanya perlu usaha dan belajar untuk kita mencapai tahap penyusuan yang lebih baik.

Seperti Kecik sendiri, penyusuan anak yang sulung mengalami cabaran tersendiri iaitu masalah puting payudara pendek.

 Puting Ibu Pendek Boleh Menyusukan

Anak kedua pula, juga ada cabaran juga. Tapi pengalaman diri sendiri dan pengalaman ibu-ibu lain banyak membantu Kecik dalam urusan penyusuan anak kedua.

Apa juga cabaran yang ibu hadapi, jangan mudah mengalah dan teruskan usaha. Jangan terlalu fikir sampai kita hilang fokus untuk menyusukan.

Hari ini Kecik share petua mudah yang ibu boleh lakukan sebagai usaha untuk menyusukan bayi. 



5 PETUA MUDAH TAMBAH SUSU BADAN


#1. Kerap menyusu


Semakin kerap ibu menyusukan bayi, semakin banyak susu akan terhasil. Jadi, galakkan bayi untuk lebih kerap menyusu. 

Penyusuan di antara 10 hingga 12 kali atau lebih dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin yang menghasilkan lebih banyak susu. 

Jadi ibu-ibu semua jangan komplen ye bila bayi sekejap-sekejap nak menyusu. Kerana ianya sangat bagus utk meningkatkan penghasilan susu. Konsep susu ibu ini based on "demand and supply". Kalau baby nak menyusu, bagi saja....=)

#2. Amalan tradisi


Petua orang lama mengamalkan pemakanan tertentu bagi menambah susu. Ia tidak terhad kepada masyarakat Melayu sahaja. 

Kaum Cina dan India turut menggunakan kaedah yang sama. Antara jenis makanan yang dipercayai menambah susu ialah, ulam-ulaman (pegaga, peria, raja, turi, betik, jantung pisang batu dan lain-lain), lobak putih, ikan yu dan banyak lagi.


#3. Makanan herba


Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan harian membantu menambah pengeluaran susu. 

Paling popular ialah halba. Selepas dibeli, cuci halba dengan sempurna dan keringkan. Kemudian simpan di dalam bekas bertutup dan makan sesudu halba setiap hari. Antara herba lain ialah jintan hitam. Cara pengambilannya sama seperti halba.



#4. Minum air ikut keperluan

Selain daripada pemakanan yang berkhasiat, air juga perlu cukup. Untuk hasil optimum ambillah air masak 2-3liter sehari. 

Paling penting anda harus minum air kosong mengikut keperluan tubuh. Selain air kosong, anda juga boleh minum minuman lain seperti susu, air kacang soya dan jus oren segar. Soya berupaya meningkatkan penghasilan susu kerana ia mengandungi kandugan protein yang dapat membantu dalam penghasilan susu ibu.


#5. Posisi yang betul


Dapatkan posisi yang betul setiap kali menyusukan bayi. Paling utama, anda perlu memastikan bayi melekap dengan betul. Jika anda menghadapi masalah untuk mendapatkan posisi yang betul, dapatkan tunjuk ajar daripada jururawat, doctor atau pakar laktasi tentang teknik dan posisi yang berkesan.



Ini adalah antara 5 Petua Mudah Tambah Susu Badan yang ibu boleh amalkan. Semoga ia bermanfaat buat ibu semua. 

Yang paling utama adalah jaga pemakanan kita, kerana apa yang kita makan itulah yang anak kita akan dapat. 

Kandungan utama dalam susu ibu adalah protein, kalsium dan air. Maka banyakkan pengambilan protein, kalsium dan air dalam diet seharian.


Klik >> CARA POWER PUMPING 

Klik >> LIMA POSISI MENYUSU YANG SELESA

Klik >> SET MENYUSU TERBAIK 


❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946


7 Petua Mengatasi Masalah Rambut Gugur Selepas Bersalin

Assalamualaikum 😄 Keguguran rambut selepas bersalin adalah perkara normal. Bagi wanita biasa, keguguran rambut sehari adalah dalam lingku...

Popular Posts