29 July 2016

Jalani Terapi Jika Anak Anda Mempunyai 3 Ciri Hyperaktif Ini

Hyperactivity Disorder atau dalam erti kata lain hyperactive. Selalunya ibu
bapa dan guru menggambarkan kanak-kanak yang mudah teransang, lasak atau tidak dengar cakap ini sebagai hyperactive. 

Boleh dikatakan 1 daripada 25 kanak-kanak menghidap ADHD dan sekurang-kurangnya seorang murid di dalam sebuah kelas dikategorikan sebagai hyperactive. 

Anak hyperactive akan selalu bergerak dan tidak pernah puas dengan permainan mereka.

Kadangkala jika diperhatikan, mereka seakan-akan mencipta permainan sendiri tetapi ia masih tidak mampu menarik perhatian mereka.

Ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengenalpasti ciri-ciri anak hyperactive.

Malah mereka juga perlu mempelajari beberapa tips untuk memahami samada anak mereka jatuh dalam kategori benar “hyperactive” atau biasa sahaja.

Tanda Anak Anda Hyperactive

#1. Hiperaktiviti


  • Jika diperhatikan, kanakkanak hyperactive ini sangat cergas seolah-olah tenaga mereka 2 kali ganda. 

  • Mereka juga tidak boleh duduk diam di dalam kelas dan sentiasa akan berlari dan memanjat. 

  • Adakalanya mereka akan mengusik orang lain tanpa sebab. Jika kanak-kanak ini terlibat dalam aktiviti senyap, mereka akan menghadapi kesukaran untuk memberikan perhatian.

#2. Tempoh tumpuan yang singkat


  • Kebanyakan kanak-kanak hyperactive akan menunjukkan tanda seperti sukar untuk memberikan tumpuan yang  lama apabila ibu bapa atau sesiapa sahaja yang bercakap dengannya. 

  • Paling lama tumpuan dapat diberikan hanya dalam 10 minit sahaja. Selain itu mereka juga tidak dapat mengikut peraturan dan gagal menyiapkan kerja sekolah yang telah diberikan.

  • Malah tidak hairan jika mereka sering kehilangan alat tulis setiap kali ke sekolah.

  • Ada setengah kes yang agak berat, kanak-kanak hyperactive ini lebih mudah lupa walaupun tidak logik mengikut usia sebenar mereka.

#3. Kurang sabar


  • Disebabkan kanak-kanak ini terlalu cergas, mereka juga akan menghadapi tekanan di mana mereka kurang sabar dalam kehidupan seharian.

  • Jika di kelas, mereka selalunya akan cepat memberi jawapan sebelum soalan yang lengkap diajukan. 

  • Hal ini terjadi kerana mereka kurang sabar untuk menunggu dan mahu semuanya cepat sahaja. Mungkin kerana ini juga mereka cenderung untuk mengganggu perbualan orang lain. Jika orang tidakmemahami masalah mereka




Rawat Hyperaktif Dengan Omega 3

Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan yang tulen dan berkualiti mempunyai omega -3 yang mengandungi lebih 90% EPA dan DHA dapat membantu kanak-kanak hyperaktif supaya emosi mereka lebih stabil dan membantu fokus mereka dalam pembelajaran. 

Sememangnya seperti yang telah saya cerita dalam manfaat Omega Guard Shaklee, gabungan antara EPA dan DHA ini dalam satu kajian telah membuktikan bahawa dapat menstabilkan emosi dan membantu dalam kesihatan mental termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autism, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophrenia.
  
Satu kajian telah dilakukan keatas penghidap ADHD atau hiperaktif yang mana hasil kajian telah mendapati mereka mempunyai tahap omega 3 iaitu asid lemak yang sangat rendah dalam DHA dan EPA. Ini ialah 2 asid lemak penting yang bagi kesihatan badan.


saya bagi anak saya , 3 tahun makan omegaguard start seminggu lepas, alhamdulillah dia da start tido awal, kalau dulu pukul 12 baru tido. Dia hyperaktif yang tak berapa hyper sangat. tak ade laa memanjat-manjat. tapi sekarang dah nampak perubahan . Alhamdulillah

anak saya tak reti letih. nak kata hyper tuu boleh la. tapi kategory perempuan. bukan jadi sangat kurang aktif. tapi dia nampak boleh fokus, duduk diam menulis, mewarna. kalau dulu tahu nak melompat jekk..



Wassup . 011 277 94946 . Farah

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...