22 July 2016

Suami Mengalami Masalah Pertuturan Akibat Strok Kini Doktor Memuji Suami Nampak Semakin Berseri Dan Banyak Cakap

Tak dapat digambarkan tulang belakang seorang wanita hanya mampu baring, kaku di tilam tanpa boleh berbuat apa-apa tugas. Ya Allah kuat sungguh dugaan wanita ini.

Sebelum itu, kita kenali apa itu store dan punca-punca strok supaya kita lebih berhati-hati dan dapat menjaga kesihatan kita dengan lebih baik. 

Amalan gaya hidup sihat membantu kita menjaga kesihatan kita dengan lebih baik.. 


Apa Itu Stroke


Angin ahmar atau strok ialah masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu. 

Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi dan oleh itu, sel-sel otak akan rosak atau mati, dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi.

Angin ahmar ialah kecederaan saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.

Gangguan peredaran darah biasanya terjadi pada sisi arteri peredaran itu, walaupun gangguan ini juga boleh terjadi pada sisivena. 

Angin ahmar telah dikategorikan sebagai kecemasan perubatan yang boleh menyebabkan kerosakan saraf yang kekal serta juga kematian jika tidak dikesan dan dirawat dengan cepat.

Pada puratanya, satu kejadian angin ahmar terjadi pada setiap 45 saat, dan seorang mati setiap 3 minit, akibat angin ahmar. Bagi setiap lima kematian tersebut, 2 kematian adalah orang lelaki dan 3 kematian ialah orang wanita.


Punca Stroke


Punca angin ahmar termasuk kelanjutan umur, darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi, dan merokok. 

Merokok merupakan punca boleh ubah suai yang paling penting. Istilah “serangan otak” kini semakin digunakan di Amerika Syarikat untuk angin amar, disebabkan penyakit ini adalah padanan untuk “serangan jantung” yang merupakan masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian jantung diganggu.


Jenis-Jenis Strok

Terdapat 2 jenis strok iaitu Hemorrhagic dan Ischemic.


Hemorrhagic:


Ianya jarang berlaku, hanya 15% sahaja kes strok adalah jenis ini tetapi ia adalah penyumbang kematian yang agak besar juga iaitu sekitar 40%. Jarang berlaku tapi bahaya.

Ia boleh berlaku disebabkan Brain aneurysm (masalah pada salur darah pecah) atau pun salur darah lemah dan bocor. Darah yang bocor tadi akan memenuhi otak dan menyebabkan keradangan dan tekanan pada otak.


Ischemic:


Ini jenis strok yang biasa berlaku. Ia berlaku apabila salur darah yang nak ke otak dihalang oleh blood clot (ada pembekuan pada saluran tersebut.

Biasa berlaku pada orang yang ada darah tinggi atau mereka yang ada kolesterol tinggi juga tak terlepas.

Kerana kolesterol ini boleh menyumbat salur darah dan membentuk clot tadi. Apabila darah tak dapat sampai ke otak, maka berlakulah strok.


Ischemic pula terbahagi kepada dua iaitu Emolic Stroke & Thrombotic Stroke


Embolic Strok:


Ia berlaku apabila clot tadi yang terhasil di mana-mana bahagian badan, biasanya yang ada kat jantung, bergerak menuju ke otak dan ia menyumbat salur darah kat situ dan menyebabkan strok.


Thrombotic Strok:


Ia berlaku biasanya pada mereka yang ada kolesterol tinggi iaitu di mana blood clot itu terhasil pada arteri yang bertanggungjawab supply oksigen ke otak.




 Ikuti kisah Hafzan Aein yang telah menjaga suami nya yang terkena strok.


cara pulih strok dengan vivix

Saya Hafza Aein. Ini suami saya yang mengalami stroke pada APRIL 2014. Doktor mengesahkan otak kirinya membengkak dengan cepat. Hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Saya bersetuju tanpa berfikir panjang kerana tiada pilihan lain.
Pada MEI 2014, suami masih lagi tidak sedar dan doktor memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami.
Sama ada tidak dapat mengingat siapa diri dia dan ahli keluarga, atau boleh mengingat tapi cepat lupa ataupun mengalami masalah pertuturan.
Alhamdulillah, Allah maha besar, bila dia dah sedar, dia masih ingat akan kami sekeluarga. Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham.
Mulai dari itu, saya cuba bagi vivix setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi pada dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira.
Alhamdulillah, hampir setahun saya berikan vivix, pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri dan banyak cakap. Suka saya bila doktor cakap macam tu.
Terima kasih shaklee telah membantu menyembuhkan suami saya dan keluarga.

Wassup For Order : Farah, 011 277 94946 

6 comments:

  1. bahaya betul strok ni kan. yang pernah kena strok kecil kena berhati-hati sebab sangat berisiko tinggi untuk diserang strok yang lagi teruk kalau tiada langkah pencegahan dibuat

    ReplyDelete
  2. Strok menyebabkan kegagalan sistem saraf..vivix suplemen yang bagus untuk pencegahan dan rawatan strok

    ReplyDelete
  3. Bahaya strok ni kalau tak dirawat. Memang kena atasinya dengan Vivix...mujur ada vivix..

    ReplyDelete
  4. Bahaya strok ni,bagus tindakan isteri mencari ikhtiar demi kesihatan suaminya.Dengan izin Allah suami kembali sembuh.Kini vivix memang menjadi pilihan ramai,biarpun harga mungkin mahal tapi kualiti dan manfaatnya memang terbaik

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah. Ikhtiar untuk pesakit strok dengan cara yang lebih mudah. Moga terus sihat.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah. Ikhtiar untuk pesakit strok dengan cara yang lebih mudah. Moga terus sihat.

    ReplyDelete

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...