02 July 2014

Atasi Sembelit

PUNCA-PUNCA SEMBELIT KETIKA BERPUASA

Individu yang tidak membuang air besar setiap hari tidak bermakna dia mengalami sembelit. Ini kerana kekerapan membuang air besar sangat berbeza-beza antara seorang individu dengan individu yang lain.

Secara amnya seseorang yang mengalami sembelit apabila beliau membuang air besar kurang daripada tiga najis yang semisolid dan kering setiap minggu.

Sembelit yang bersifat sementara bukanlah suatu penyakit. Ia boleh berlaku disebabkan oleh ubat-ubatan, diet rendah serat, kurang aktiviti fizikal, kurang minum air, dan perubahan gaya hidup.

Tidak hairanlah ramai orang yang berpuasa di bulan Ramadan mengalami sembelit atas sebab-sebab yang disebutkan tadi.





MENGAPA SEMBELIT BAHAYA

Sembelit berlaku apabila pergerakan usus besar yang perlahan sehingga najis yang mulanya berbentuk cair menjadi keras apabila berada di hujung dubur (anus).

Ini kerana sepanjang pergerakan yang perlahan itu cecair dari najis akan diserapkan semula ke dalam usus besar.

Oleh itu sembelit mendatang kemudaratan jika ia dibiarkan lama kerana semua toksik dalam najis telah diserap semula.

Orang yang lama mengalami sembelit (chronic constipation) akan menyebabkan tubuh mereka lemah, cepat letih, pucat dan tidak bermaya. Jika tidak dirawat segera ia akan mendatangkan masalah yang lebih besar.

Selain itu sembelit akan menghalang gas dalam usus dikeluarkan sebagai kentut. Ini menyebabkan perut menjadi kembung dan akhirnya tidak selesa.

Supplement Cadangan

 
OSTEMATRIX

  • membantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan terutama pada anda yang mempunyai luka jahitan. 
OMEGAGUARD

  • dapat membantu mengecutkan otot usus yang bengkak yang menyebabkan keperitan semasa membuang air besar.

ZINC COMPLEX

  • disarankan kepada yang mengalami sembelit pada tahap yang lebih teruk sehingga membuang air besar najis berdarah. ia membantu menyembuhkan luka dalaman dubur dengan lebih cepat.
HUbungi saya untuk mengatasi sembelit anda.. Cepat sebelum Parah
Farah
011-27794946 (sms/whatsapp)
Klick Disini untuk membuat tempahan sendiri :- Set Sembelit

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...