17 March 2017

Tiada Lagi Masalah Sakit Lutut Selepas Amalkan Sirap Merah

Sakit lutut adalah masalah kesakitan yang melibatkan struktur tulang mungkin berpunca daripada sendi (femur, tibia, fibula), tempurung lutut (patela) atau ligamen dan tulang rawan lutut (meniskus). 

Sakit lutut boleh terkena kepada semua peringkat umur bergantung kepada keadaan atau aktiviti setiap individu.

Memiliki kesihatan lutut yang baik sangat penting. Apabila kita sering dilanda sakit lutut yang berterusan, kualiti hidup kita akan terjejas. 

Bila lutut sakit, kita tidak selesa untuk berjalan, menaiki tangga, berlari sehinggakan untuk menunaikan ibadah solat juga mungkin terganggu. 

Ketidakselesaan ini semuanya akan berlaku, jika kita tidak mengubati sakit lutut dengan segera.

Image result for sakit lutut

Punca Sakit Lutut Berlaku


  • Faktor usia 
Semakin meningkat usia,pelincir di lutut akan semakin kering dan berkurangan. 

Apabila pelincir lutut kering dan berkurangan kita tidak dapat berdiri lama, tidak mampu membengkokkan lutut dalam masa yang panjang dan memerlukan bantuan orang lain untuk melakukan aktiviti harian. 

  • Berat Badan Berlebihan @ Obesiti
Bila berat badan kita berlebihan, ia memberi tekanan kepada sendi lutut. Obesiti akan meningkatkan risiko berlakunya Osteoartritis, tulang rawan akan rosak dengan lebih cepat.

  • Wanita Lebih Berisiko
Wanita lebih sering sakit lutut berbanding lelaki. Sakit lutut lebih banyak menyerang wanita disebabkan tulang punggung wanita lebih lebar daripada lelaki. 

Tulang punggung yang lebar menyebabkan lebih tekanan pada otot peha bahagian dalam. Tekanan ini akan memberi kesan pada bahagian tempurung lutut dan jika berlaku dalam jangka masa panjang, ia boleh menyebabkan otot-otot di sekitar lutut membengkak. 

Wanita berumur 55 tahun dan ke atas lebih berpotensi mengalami sakit lutut disebabkan hormon, peningkatan kadar kolesterol, faktor pemakanan dan selepas putus haid.

  • Kecederaan 
Khusus untuk atlet perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kecederaan. 

Lakukan exercise yang ringan dan normal dapat membantu menguatkan sendi sebelum dan selepas bersukan melakukan aktiviti memanaskan badan dan menyejukan badan.

Tiada Lagi Masalah Sakit Lutut


Tiada lagi masalah sakit lutut lepas amalkan vivix. Berat badan pun turun. Mak kata, sekarang dah tak susah nak solat. Tak perlu kerusi lagi untuk solat.



Jom Order >> Farah . 011 277 94946

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...