07 February 2015

Atasi Masalah SENGGUGUT ( Priod Pain)

Kecik pasti, ramai wanita di luar sana yang mengalami keadaan ini pada setiap bulan. Ada yang kena seminggu sebelum dan berlarutan sehingga habis priod. Ada juga yang kena ketika permulaan priod. 

Ada pula yang mengatakan jika sewatu anak dara sudah mengalaminya, pasti selepas proses melahirkan, senggugut akan hilang. TETAPI tidak untuk Kecik. . 

Di zaman anak dara, Kecik tidak pernah mengalami senggugut, dan ketika itu takut juga lepas melahirkan akan mengalaminya. Sejauh mana kebenaranya ketika itu Kecik sendiri tidak tahu.. Alhamdulillah, selepas melahirkan Fiqar, dan mula kembali ke lumrah semulajadi wanita, Kecik tidak juga mengalami masalah sengugut ini.. Syukur.. 




Apa Itu Senggugut

Senggugut atau juga dikenali sebagai (Premenstrual dysphoric disorder /dysmenorhoea) merupakan sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita. Senggugut dibahagikan kepada dua iaitu Senggugut utama dan Senggugut kedua.


  • Senggugut utama atau Senggugut primer adalah disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh badan yang menyebabkan pengecutan rahim yang luar biasa kuat. Senggugut utama biasanya berlaku pada wanita remaja belum kahwin dan menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid.



  • Senggugut sekunder disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim ( endometriosis ) dan berlaku pendarahan di dalam perut, atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan pendarahan haid.

Tanda Senggugut


• Kekejangan otot di bahagian bawah abdomen dan sakit pinggang serta belakang
• Kelesuan
• Loya dan muntah, kadangkala cirit-birit
• Sakit kepala
• Keletihan dan pening
• Kerap membuang air kencing
• Dalam beberapa kes, kesakitan tersebut merebak hingga ke bahagian sulit seperti bahagian peha dalam hingga kedua-dua kaki terasa lenguh.



Satu kaedah perubatan Islam dengan menggunakan madu asli. Caranya :- 

1) ambil madu asli dan letak depan sejadah.
2) buat solat hajat 2 rakaat
3)selepas solat hajat bacakan pada madu tadi 
surah al-fatihah sekali, ayat kursi sekali
dan surah an-nahl ayat 69 sebanyak 21 kali
4) setiap hari ambil sesudu madu dan campurkan
dengan air suam. 
Terus minum yerk! :)

Vitamin Senggugut . Set Senggugut Shaklee


Boleh klik pada gambar untuk belian online menggunakan kad kredit / debit

Ostematrix - membantu mengurangkan simptom senggugut
B-Complex - Kekurangan Vitamin B meningkatkan masalah PMS. Vitamin B membantu stabilkan emosi.
GLA Complex - Membantu melegakan kesakitan semasa haid.


Sharing With Love

🍃Your Shaklee Health Consultant & Business Leader🍃

Kecik

ID 1116479

WhatsApp : 01127794946












4 comments:

  1. Sengguguy ni memang sangat sakit dan perlu diatasi segera...jangan lupa ambik Gla Complex untuk kesihatan dalaman wanita. Senggugut pun akan boleh diatasi dengan Gla Vomplex ini.

    Cara Mengatasi Kutu Rambut Yang Mengganas Di Kelapa Anda

    ReplyDelete
  2. Sengguguy ni memang sangat sakit dan perlu diatasi segera...jangan lupa ambik Gla Complex untuk kesihatan dalaman wanita. Senggugut pun akan boleh diatasi dengan Gla Vomplex ini.

    Cara Mengatasi Kutu Rambut Yang Mengganas Di Kelapa Anda

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya xpernah kena sengugut nie kak... xthu rase nye mcm mne.. hehehe

      Delete
  3. Kalau ada yang mengalami senggugut cubalah jus Eve Secret Juice, 100% melegakan, 50-70% sembuh dengan pengambilan yang berterusan, 10% mendapat zuriat jika mandul disebabkan senggugut, hubungi 0162160108 untuk dapatkan produk.

    ReplyDelete

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...