31 January 2015

9 keperluan bayi untuk berkembang maju


1.Tunjukkan kasih sayang anda
Memberi bayi anda banyak kasih sayang, perhatian dan kemanjaan akan membantu dia berkembang secara fizikal dan emosi. Jadi, peluk, sentuh, senyum, beri galakan dan perhatian, dan bermain dengan bayi anda setiap kali anda boleh. Menyokong bayi anda apabila dia sedih (dan juga apabila dia gembira) membantu membina kepercayaan dan ikatan emosi yang kukuh.
2.Jaga keperluan asas bayi anda
Anda dan bayi anda adalah satu pasukan, dan salah satu tugas anda adalah untuk menjaga keperluan-keperluan asasnya supaya dia boleh teruskan tugas-tugas dia yang penuh cabaran! Bantu dia dengan mengajar dia bagaimana mendapat tidur yang cukup, menyusu susu badan jika anda boleh, bawakan ke doktor untuk pemeriksaan yang perlu, dan ikut jadual imunisasi.



3.Bercakap dengan bayi anda

Bercakap dengan bayi anda menunjukkan kepadanya yang anda mengambil berat tentang dia dan juga membantu dia belajar untuk berkomunikasi. Pegang pandangannya dan berbual dengan dia apabila anda menukar lampin dan menyuap makanan bayi. Anda hanya perlu menggambarkan apa yang anda lakukan dan apa yang bayi anda lakukan. Sebagai contoh, "Mak sedang menyediakan air suam di dalam bilik mandi supaya dia boleh memandikan anda."


4.Merangsang derianya

Bermain dengan mainan yang pelbagai bentuk, tekstur, warna, bunyi dan berat adalah cara yang baik untuk membantu merangsang deria bayi anda. Anda juga boleh menyanyi lirik dodoi-dodoi yang digemari dan bermain permainan bersama-sama, seperti ba cak dan mainan tepuk tangan pat-a-cake.

5.Membaca kepada bayi anda

Membaca secara kuat merupakan salah satu perkara yang paling penting yang anda boleh lakukan untuk membantu membina himpunan perkataan anak anda, dan meningkatkan imaginasi dan kemahiran bahasanya. Dengan menunjukkan kepada bayi anda buku-buku yang menyeronokkan, anda juga akan menggalakkan apa yang diharapkan akan menjadi satu tabiat seumur hidup. Masa membaca juga memberi kesempatan bagi anda untuk memeluknya dan meluangkan masa bersama.

6.Galakkan bayi anda meneroka
Untuk membina otot-otot yang kuat, imbangan dan koordinasi yang baik, bayi anda memerlukan ruang untuk merangkak, menjelajah dan akhirnya berjalan. Buatkan rumah anda selamat untuk bayi supaya dia bebas untuk meneroka!


7.Dedahkan kepada cabaran-cabaran baru
Elakkan mengecewakan anak anda dengan mainan dan aktiviti-aktiviti yang di luar kebolehannya. Walau bagaimanapun, sedikit cabaran adalah baik untuk kemajuan diri. Apabila sesuatu aktiviti itu tidak difahami oleh bayi dengan senang, dia akan terpaksa mencari jalan baru untuk menyelesaikannya. Menyelesaikan masalah cara ini adalah caranya untuk meningkatkan kepintaran otak.

8.Jaga diri anda
Menjaga bayi memang memerlukan banyak tenaga - dan kesabaran yang tidak berkesudahan! Jadi carikan sedikit masa untuk diri sendiri sekali-sekala. Jika anda rasa letih, cemas atau murung, anda mungkin mendapati sukar untuk bertindak secara pantas terhadap keperluan bayi anda. 

9.Cari pengasuh bayi yang baik
Jika anda bekerja dan tidak boleh menjaga bayi anda pada siang hari, pengasuhan bayi yang berkualiti tinggi adalah penting untuk perkembangan bayi yang sihat. Samada orang yang menjaga anak anda itu seorang pengasuh, saudara atau seorang pengasuh di taman asuhan, dia perlu berpengalaman dan penyayang.



Hubungi Saya Jika Anda Perlukan Bantuan 
Mengenai Shaklee.

Demi Kesihatan, Tak Perlu Malu Untuk Bertanyakan Kepada Saya, InsyaAllah Saya Boleh Membantu.

FArah @ Kecik Sangat
ID :- 1116479
011-27794946 sms@whatsapp
COD Kawasan Berdekatan Batu Pahat ,Johor

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...