29 October 2018

3 Teknik Pam Bantu Tambah Susu Ibu

Assalamualaikum.

Hari ini Kecik nak share cara pam yang paling berkesan untuk tambah susu badan dengan cepat dan mudahh.

Sesuai untuk ibu yang nak kembali bertugas untuk buat stok susu untuk di bekalkan kepada pengasuh.

Selamat mencuba tauuu ibu semua.


Teknik Pam Bantu Tambah Susu Ibu


#1 . Praktikkan Power Pumping untuk Bantu Tambah Demand

Power pumping adalah teknik untuk meransang payudara anda untuk menghasilkan satu permintaan yang lebih tinggi terhadap penghasilan susu yang lebih banyak. 

Ia dilakukan untuk meniru kekerapan penyusuan bayi yang mengalami peralihan bulan atau lebih dikenali sebagai ‘growth spurt’ yang mana kehendak bayi menyusu akan menjadi kebiasaanya lebih tinggi berbanding situasi normal secara berkelompok (cluster-like manner).

Cara lakukan Power Pumping klik >> POWER PUMPING


#2 . Pam atau Perah Sambil Menyusukan Bayi

Tandem nursing dan pumping, atau menyusukan bayi sambil memerah susu dapat meningkatkan refleks pengeluaran susu kerana kedua-dua payudara anda bekerja dengan serentak. 

Jadi, payudara anda akan berjaya untuk dikosongkan dengan lebih efisien. Teknik ini juga sangat berkesan untuk membantu untuk meningkatkan demand (permintaan susu) dan seterusnya meningkatkan kadar penghasilan susu anda.


#3 . Pam atau Perah Selepas Sesi Penyusuan

Dengan mempraktiskan pam atau perah selepas sesi penyusuan berupaya untuk memberi isyarat kepada badan ibu supaya menghasilkan lebih banyak susu. 

Ini juga memastikan payudara susu anda dapat dikosongkan dengan sempurna selepas sesi penyusuan.

Ibu boleh praktikkannya dalam masa 30 mins – 1 jam selepas menyusu adalah waktu yang terbaik. Sebaiknya jangan menunggu lama selepas menyusu bagi memerah. Pam ekstra 10 – 15 mins setiap payudara untuk bantu rangsang demand anda!


Okey sekian sahaja 3 teknik pam mudah yang boleh membantu merangsangkan lagi penghasilan susu ibu. 

Teruskan usaha untuk perjalanan penyusuan ibu semua. Kecik doakan ibu semua di murahkan rezeki menyusu . 

Klik >> LIMA POSISI MENYUSU YANG SELESA

Klik >> SET MENYUSU TERBAIK 



❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479

26 October 2018

Vitamin C Bantu Elak Dan Pulihkan Ulser

Apabila berlaku ulser, seseorang akan mengalami beberapa tanda seperti bengkak-bengkak kecil yang pedih di bahagian mulut terutamanya di sekitar lidah, dinding mulut, lelangit atau tekak.



Bengkak tersebut berwarna keputih-putihan atau kelabu dan terdapat lingkaran merah sekitarnya.

Ulser amat memedihkan dan kadangkala kesakitan dialami memberi kesan produktiviti seharian. Bagi jangkitan yang teruk, ia datang bersama demam dan kelesuan.

Kalau nak berikhtiar bagi masalah ulser ni apa kata cuba je vitamin c


❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946



25 October 2018

5 PETUA MUDAH TAMBAH SUSU BADAN SUPAYA ANDA TAK PERLU TOP UP SUSU FORMULA

Assalamualaikum

Urusan menyusukan bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Nampak mudah tetapi sangat lah sukar untuk dilaksanakan.

Setiap pengalaman menyusu pastinya berbeza-beza. Hanya perlu usaha dan belajar untuk kita mencapai tahap penyusuan yang lebih baik.

Seperti Kecik sendiri, penyusuan anak yang sulung mengalami cabaran tersendiri iaitu masalah puting payudara pendek.

 Puting Ibu Pendek Boleh Menyusukan

Anak kedua pula, juga ada cabaran juga. Tapi pengalaman diri sendiri dan pengalaman ibu-ibu lain banyak membantu Kecik dalam urusan penyusuan anak kedua.

Apa juga cabaran yang ibu hadapi, jangan mudah mengalah dan teruskan usaha. Jangan terlalu fikir sampai kita hilang fokus untuk menyusukan.

Hari ini Kecik share petua mudah yang ibu boleh lakukan sebagai usaha untuk menyusukan bayi. 



5 PETUA MUDAH TAMBAH SUSU BADAN


#1. Kerap menyusu


Semakin kerap ibu menyusukan bayi, semakin banyak susu akan terhasil. Jadi, galakkan bayi untuk lebih kerap menyusu. 

Penyusuan di antara 10 hingga 12 kali atau lebih dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin yang menghasilkan lebih banyak susu. 

Jadi ibu-ibu semua jangan komplen ye bila bayi sekejap-sekejap nak menyusu. Kerana ianya sangat bagus utk meningkatkan penghasilan susu. Konsep susu ibu ini based on "demand and supply". Kalau baby nak menyusu, bagi saja....=)

#2. Amalan tradisi


Petua orang lama mengamalkan pemakanan tertentu bagi menambah susu. Ia tidak terhad kepada masyarakat Melayu sahaja. 

Kaum Cina dan India turut menggunakan kaedah yang sama. Antara jenis makanan yang dipercayai menambah susu ialah, ulam-ulaman (pegaga, peria, raja, turi, betik, jantung pisang batu dan lain-lain), lobak putih, ikan yu dan banyak lagi.


#3. Makanan herba


Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan harian membantu menambah pengeluaran susu. 

Paling popular ialah halba. Selepas dibeli, cuci halba dengan sempurna dan keringkan. Kemudian simpan di dalam bekas bertutup dan makan sesudu halba setiap hari. Antara herba lain ialah jintan hitam. Cara pengambilannya sama seperti halba.



#4. Minum air ikut keperluan

Selain daripada pemakanan yang berkhasiat, air juga perlu cukup. Untuk hasil optimum ambillah air masak 2-3liter sehari. 

Paling penting anda harus minum air kosong mengikut keperluan tubuh. Selain air kosong, anda juga boleh minum minuman lain seperti susu, air kacang soya dan jus oren segar. Soya berupaya meningkatkan penghasilan susu kerana ia mengandungi kandugan protein yang dapat membantu dalam penghasilan susu ibu.


#5. Posisi yang betul


Dapatkan posisi yang betul setiap kali menyusukan bayi. Paling utama, anda perlu memastikan bayi melekap dengan betul. Jika anda menghadapi masalah untuk mendapatkan posisi yang betul, dapatkan tunjuk ajar daripada jururawat, doctor atau pakar laktasi tentang teknik dan posisi yang berkesan.



Ini adalah antara 5 Petua Mudah Tambah Susu Badan yang ibu boleh amalkan. Semoga ia bermanfaat buat ibu semua. 

Yang paling utama adalah jaga pemakanan kita, kerana apa yang kita makan itulah yang anak kita akan dapat. 

Kandungan utama dalam susu ibu adalah protein, kalsium dan air. Maka banyakkan pengambilan protein, kalsium dan air dalam diet seharian.


Klik >> CARA POWER PUMPING 

Klik >> LIMA POSISI MENYUSU YANG SELESA

Klik >> SET MENYUSU TERBAIK 


❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946


24 October 2018

Pengambilan Vitamin C Bukan Sahaja Untuk Masalah Kulit

Assalamualaikum

Ramai orang yang keliru dengan fungsi vitamin c. Ada yang tanya kenapa pula mereka perlu ambil vitamin c sedangkan mereka tak ada masalah kulit .

Untuk pengetahuan, vitamin c bukan saja diambil untuk masalah kulit ya. Malah, vitamin c ada banyak sangat manfaatnya selain untuk kulit.

Vitamin C merupakan vitamin paling popular dari vitamin lain. Badan kita guna banyak vitamin C dari hujung rambut hingga hujung kaki sebab ia penting untuk tumbesaran dan baiki sel.

KEBAIKAN VITAMIN C PADA BADAN


  • Imunisasi / Daya Tahan Badan
  • Mengurangkan simptom demam dan selsema
  • Tinggi Antioksida
  • Mengawal tekanan darah tinggi
  • Membantu penyerapan Iron dengan lebih sempurna


KEBAIKAN VITAMIN C PADA KULIT


  • Perlindungan dari matahari
  • Penghasilan kolagen
  • Melindungi dari perubahan warna kulit
  • Penyembuhan luka - bersalin
  • Mencerahkan kulit
  • Menghilangkan jerawat


KEBAIKAN VITAMIN C PADA RAMBUT



  • Meningkatkan Pertumbuhan Rambut
  • Melawan kelemumur
  • Mengurangkan Keguguran Rambut.
  • Membantu melebatkan Rambut 
  • Mengelakkan daripada uban


Dalam 1 biji vitamin C Shaklee, ada 500 mg. Katakan kita makan sebiji pada pukul 1, maka sampai pukul 6 petang lah vitamin C masih dibekalkan ke dalam darah.

Jadinya, setiap masa sel-sel ada bekalan Vitamin C untuk bekerja dalam tubuh.

Sebotol vitamin c shaklee mempunyai 180biji . Maka ianya adalah untuk kegunaan 6 bulan. 

Apa lagi.. Jom dapatkan Vitamin C Shaklee anda hari ini.  Whatsapp Kecik untuk belian Vitamin C dengan harga promosi ..



❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946

23 October 2018

Masih Mencari MilkBooster Yang Terbaik.? Meh Baca

Assalamualaikum

Ibu-ibu masih mencari milkbooster yang terbaik untuk ibu-ibu? 

Pilihan yang terbaik untuk ibu menyusu semua semestinya Set Penyusuan Shaklee.

Boleh terus di ambil selepas sahaja bersalin, tidak menjejaskan bayi. Malah boleh membantu menurunkan bacaan kuning bayi. InsyaAllah.


Kecik juga dah pun amalkan set menyusu shaklee ini sejak 2013 lagi..

Jom tengok beberapa testimoni ibu-ibu yang sudah pun amalkan set menyusu shaklee ini.


Testimoni Set Menyusu Shaklee



Saya amalkan minum ESP SHAKLEE sejak pregnant dan berpantang. Kini anak saya baru berusia lima bulan dan stok susu hampir memenuhi deep freezer.


Saya berkenalan dengan ESP Shaklee semasa pregnant anak kedua dan menyusu anak pertama. Memang ajaib, lepas consume yang saya perasan, anak mengemping lagi. Menyusu sekejap dah lena. Yang bestnya malam-malam tak perlu nak bangun dua tiga kali untuk menyusu. Anak shaklee memang lain dari yang lain. Tembam dan behave. Senang nak handle.


saya sebenarnya amik esp dan alfalfa shaklee time anak no dua lagi. Susu memang alhamdulillah meriah dan pekat. Anak saya menyusu badan sehingga usia dua tahun. 


dah tiga minggu try dan sangat berpuas hati dengan shaklee.
first sebab badan jadi sihat dan cergas walaupun dalam pantang tak cukup tidur layan baby.

2nd, susu lebih pekat. awal-awal 20oz sehari. sekarang dapat 30-30oz sehari.

shaklee the best.






❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946

22 October 2018

Merokok Mempercepatkan Vitamin C Cepat Hilang Daripada Tubuh

Assalamualaikum

Merokok mempercepatkan tubuh kehilangan Vitamin C dengan lebih cepat?

Tahukah anda, mereka yang merokok kehilangan sumber Vitamin C lebih cepat daripada orang biasa.

Sebab itu lah kebiasaannya perokok mempunyai simptom :


  • Wajah kelihatan lebih tua dari usia
  • Gigi lebih mudah rosak & rapuh serta kekuningan
  • Risiko mudah jatuh sakit disebabkan sistem imun yg rendah


Maka, perokok sebenarnya lebih memerlukan sumber Vitamin C berganda-ganda dari biasa..

Mahu solusi lebih baik? Berhenti saja merokok! 


❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946

19 October 2018

7 Perkara Yang Ibu Menyusu Perlu Belajar

Assalamualaikum

Indahnya menjadi seorang ibu yang berjaya menyusukan anaknya enam bulan secara eklusif dan di teruskan sehingga usia dua tahun.

Tetapi sebelum ke tahap seterusnya, ibu menyusu perlu ambil tahu tujuh perkara ini. Penting tauuu...



TIPS PENTING BUAT IBU YANG PERTAMA KALI MENYUSU BADAN


#1 MANFAATKAN ‘SKIN-TO-SKIN CONTACT’

Selepas bayi selamat dilahirkan, biasanya doktor atau jururawat akan memberi peluang untuk memegang bayi buat seketika. Walaupun terlalu letih ketika ini, jangan sia-siakan peluang ini untuk berhubung dengan bayi.

Cara ini dapat membantu kepada kejayaan untuk menyusu badan dengan sempurna hingga selesai tempoh menyusu. Ibu boleh juga cuba menyusukan bayi sejurus selepas bayi dilahirkan, tetapi jangan risau jika susu anda masih belum keluar ketika itu.

#2. EKSPERIMEN POSISI PALING SELESA

Pada beberapa hari pertama, ibu tidak perlu begitu risau jika susu yang dihasilkan belum begitu banyak. Susu kolostrum ini penuh dengan khasiat dan imuniti yang sangat menakjubkan buat kesihatan bayi sehingga ia dikenali sebagai ‘titisan emas’.

Pada awalnya, ibu akan berasa kekok untuk memegang dan menyusukan bayi. Jangan berputus asa. 

Fokuskan kepada cara menyusu badan yang betul dengan bereksperimen beberapa posisi sehinggalah ibu berasa selesa.

Klik >> LIMA POSISI MENYUSU YANG SELESA

#3. PAKAI PAKAIAN SELESA

Salah satu trik untuk mendapatkan cara menyusu badan yang selesa adalah dengan memastikan anda berdua dalam keadaan selesa.

Oleh itu, pakailah pakaian yang sesuai, duduk di tempat yang selesa, dan pastikan anda sudah menyediakan bra menyusu seawal mungkin untuk membantu memudahkan penyusuan.

#4. MENGENAL PASTI TANDA BAYI LAPAR

Kenalpasti tanda bayi lapar supaya ibu dapat belajar menyusu badan dalam keadaan yang tenang. Apabila bayi sudah meragam dan menangis dengan kuat, sukar untuk bayi belajar melekap dengan baik.

Perhatikan tanda pergerakan pada mulut bayi dan cepatlah merespon terhadap rengekannya.

#5. PRAKTIS MENGEPAM

Selain daripada digunakan untuk memerah susu, pam susu juga adalah salah satu cara untuk mengelakkan payudara daripada bengkak atau tersumbat.

Ia juga membantu melancarkan aliran susu ibu dan meningkatkan produksi agar cukup untuk bayi.

Tak perlu rasa teragak-agak untuk cuba menggunakannya seawal beberapa hari pertama, lebih-lebih lagi jika ibu bakal kembali bekerja. Lebih senang untuk menggunakannya nanti.

#6. MASALAH PUTING MELECET

Masalah puting melecet bukan saja dialami oleh ibu yang baru, tetapi juga ibu yang sudah berpengalaman. Ia boleh berpunca daripada masalah lekapan yang tidak elok, atau gigitan oleh bayi yang sedang tumbuh gigi.

Hampir kesemua ibu yang menyusu akan mengalami masalah ini. Ibu bukanlah keseorangan. 

Cuba dapatkan krim yang sesuai untuk membantu melegakan kesakitan dan seeloknya teruskan menyusu bayi. Jika terlalu sakit, ibu boleh mengepam dan menyusukan bayi menggunakan susu perahan.

Kecik gunakan krim Herbal Blend Shaklee untuk rawat masalah puting melecet. Ia nya selamat dan tidak membahayakan bila bayi masuk mulut untuk menyusu.

#7. ‘NIPPLE CONFUSION’

Waktu yang elok untuk  melatih bayi menggunakan puting tiruan atau botol susu pada usia sekitar 4-6 minggu, atau 2 minggu sebelum  kembali bekerja.

Jika ibu memperkenalkan botol susu terlalu awal, dikhuatiri bayi akan keliru terhadap puting dan sukar untuk belajar melekap dengan betul pada payudara. 

Akibatnya, ada bayi yang langsung tidak mahu menyusu badan apabila telah selesa dengan puting tiruan.


Ibu perlu kekalkan diet seimbang dan minumlah banyak air kosong setiap hari. Ibu juga boleh amalkan supplemen untuk membantu ibu kekal bertenaga dalam tempoh penyusuan dan juga membantu penghasilan susu ibu yang baik.

Klik >> SET MENYUSU TERBAIK 

Amalkan meminum segelas air sebelum dan selepas menyusu badan. Selain memberi tenaga, ia membantu ibu untuk memproduksikan susu yang mencukupi buat bayi. 

Selain itu, lakukan perahan atau ‘power pumping’ dengan kerap untuk mengekalkan produksi susu badan anda setiap hari.

Klik >> CARA POWER PUMPING 





❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


18 October 2018

5 Cara Untuk Pilih Sumber Protein Yang Baik Untuk Badan

Assalamualaikum

Cara Untuk Pilih Sumber Protein Yang Baik.


#1 sumber tumbuhan atau haiwan. 

sumber haiwan seperti daging merah mungkin mengandungi kimia yang merosakkan dan susah hadam.

protein tumbuhan seperti soya senang dihadam terutama untuk warga emas.

#2 kolesterol tinggi atau rendah?

protein tumbuhan mengandungi ZERO kolesterol.

#3 lemak tinggi atau rendah?

daging mengandungi transfat dan lemak tepu.

protein tumbuhan bebas dari semua itu

#4 GMO VS NON GMO

jenis GMO bermakna genetik sesuatu protein itu diubah, maka ia sangat bahaya untuk kesihatan.

ESP tidak diubah genetiknya kerana ia NON GMO.

#5 sumber asli atau proses?

sebaiknya ambil sumber protein yang asli, elak makanan proses kerana makanan yang diproses boleh kehilangan nutrien nya.


Bila anda tak mampu mencukupkan hidangan protein harian, boleh amalkan sumber serbuk protein berkualiti tinggi untuk bekalan asid amino dan kalsium terbaik untuk badan.

Jadi pilihan yang paling tepat untuk sumber protien yang selamat adalah dengan amalkan ESP Soy Protien Shaklee =)

Soya ESP Soy Protien ada 9 asid amino perlu yang mana tidak boleh dihasilkan oleh badan sampai bila-bila.. 

Ade jekk sumber 9 asid amino nie dalam ayam. Tapi korang pon tahu kan. Dalam ayam ade lemak dan kolestrol. Bila makan banyak, dah tentu laa korang akan dapat penyakit lain.. 


Selain itu, soya esp nie mudah diserap oleh tubuh badan berbanding dengan soya Non-GMO yang lain..








❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479

17 October 2018

Iini Pilihan Set Penyusuan saya..

Assalamualaikum


Pasti ibu-ibu semua idam untuk menyusukan bayi sehingga tempoh dua tahun kan.? Niat ini harus di terap dan buat amalan yang boleh membantu proses penyusuan sejak dari tempoh KEHAMILAN lagii.. 

Salah satu cara untuk banyakkan susu adalah dengan makan makanan penggalak susu seawal kita di sah kan hamil. 

Contoh nya, set milkbooster shaklee, kurma, halba, horlic. Pastikan apa yang diamalkan sesuai dengan keadaan sewaktu kita hamil. 

Tiada yang mustahil. Allah Maha berkuasa. Saya juga dapat menyusukan sehingga 2 tahun 4bulan walaupon saya masih bekerja ketika ituu.. 

Rasa seronok sangat... 

Antara kebaikan bagi Set Penyusuan nie :-


  • Atasi masalah sembelit
  • Bantu luka cepat sembuh
  • Jadikan badan sihat bertenaga
  • Tingkatkan imunisasi ibu dan baby
  • Atasi masalah susu sedikit
  • Mencantikkan kulit dan rambut
  • Bantu ibu untuk kembali ke berat asal





❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946

16 October 2018

Kenapa DHA Penting Untuk Ibu Hamil & Menyusu

Tahukah anda berapa amount  DHA yang sepatutnya ibu perlu ambil semasa mengandung dan menyusu?

Ibu mengandung dan menyusu disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 200mg DHA setiap hari.


Kenapa ianya sangat perlu?


Semasa bayi dalam kandungan,otaknya berkembang dengan sangat pesat berbanding fasa lain dalam perkembangan seorang individu.Masa inilah pentingnya asid lemak untuk menyokong pertumbuhan otak bayi.

Otak bayi, mata dan nervous system bayi berkembang semasa dalam kandungan dan tahun pertama selepas kelahiran. Keadaan ini terutamanya semasa hamil dan menyusu, ibu perlu mengambil DHA yang mencukupi untuk memastikan bayi berkembang dengan baik.












❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479

15 October 2018

5 Posisi Penyusuan Bagi Ibu Menyusu

Assalamualaikum

Menjadi seorang ibu yang menyusukan kena belajar posisi menyusukan dengan betul, supaya tidak berlaku puting payudara melecet atau luka.

Mendapatkan posisi yang sesuai akan membuatkannya mudah bagi anda untuk melekapkan bayi pada payudara anda.


Posisi Penyusuan Bagi Ibu Menyusu



Posisi Menyusukan Bayi Kembar :

memegang dua orang bayi dalam mana-mana gabungan posisi jika anda mempunyai anak kembar dan mahu menyusukan mereka serentak




Posisi Menyusukan Ketika Duduk :

memegang bayi di bawah ketiak

Posisi Menyusukan Ketika Baring:

berbaring dengan badan anda selari dengan badan bayi




Posisi Menyusukan Ketika Duduk :

memegang bayi merentasi paha anda, menggunakan tangan yang bertentangan dengan payudara yang dihisap oleh bayi




Posisi Menyusukan Ketika Duduk :

memegang bayi merentasi paha anda sambil menyokongnya menggunakan tangan pada belah yang sama dengan payudara yang dihisap bayi


Cari satu posisi yang sesuai untuk anda dan bayi anda, teruskanlah dengan posisi tersebut jika ibu dan bayi sudah selesa. Tetapi apabila bayi semakin besar dan anda sudah mahir, anda mungkin mahu menukar posisi. Ini bergantung kepada di mana anda berada dan apa yang anda lakukan ketika itu.

Posisi yang selesa dapat membantu bayi anda melekap dengan lebih baik. Proses penyusuan juga akan jadi lebih tenang dan damai . 

Semoga entry ini memberi ibu menyusu semua ilmu dan bermanfaat kepada ibu. Semoga penyusuan ibu semua dipermudahkan .








❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479



12 October 2018

Vitamin C Shaklee Ada "Pagar" Untuk Elak Pembaziran

Assalamualaikum

Setiap biji Vitamin C Shaklee ada Sustained-Release (SR) technology. Nampak kan tulis kat botol tu..

SR ni seolah-olah macam 'pagar'.

Kalau vitamin c yang tak ada SR maksudnya dia tak ada 'pagar'

'Pagar' ni fungsinya dia yang melepaskan 100mg Vitamin C setiap jam ke dalam darah.

Dalam 1 biji vitamin C Shaklee, ada 500 mg. Katakan kita makan sebiji pada pukul 1, maka sampai pukul 6 petang lah vitamin C masih dibekalkan ke dalam darah.

Jadinya, setiap masa sel-sel ada bekalan Vitamin C untuk bekerja dalam tubuh.

Best kan? Tiada pembaziran..



❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


WhatsApp : 01127794946

11 October 2018

Makna Penyusuan yang Eksklusif Yang Perlu Ibu Menyusu Tahu

Assalamualaikum

Semua ibu digalakkan menyusukan anak secara eksklusif sejak lahir sampai 6 BULAN.



Apakah Penyusuan yang Eksklusif?

Bermaksud hanya bagi susu ibu sahaja selama 6 bulan.


  • Tidak boleh bagi air.
  • Tidak boleh bagi air bergula.
  • Tidak boleh bagi bubur.
  • Tidak boleh bagi nestum.
  • Tidak boleh bagi makanan langsung.
  • Tidak boleh tambah susu formula. 
  • Tidak boleh tambah susu kambing.
  • Tidak boleh tambah susu lembu.
  • Tak boleh bagi minum jus.
  • Tak boleh bagi pisang.
  • Tak boleh bagi milo.


Kenapa Perlu Eksklusif Breastfeeding (EBF)


Kajian menunjukkan jika :


  • EBF selama 4 bulan jika dibandingkan dengan susu formula atau penyusuan tidak eksklusif, jangkitan kuman Paru-paru dikurangkan 72%. Jika EBF 6 bulan, dikurang lagi sebanyak 4 kali ganda.


  • EBF selama 3 bulan mengurangkan jangkitan kuman di dalam telinga sebanyak 50%, tetapi EBF 6 bulan boleh mengelak jangkitan kerongkong dan telinga yang lebih serious.
  • Penyusuan ibu saja mengurangkan kejadian Sudden Infant Death Syndrome sebanyak 45% tetapi EBF mengurangkan sebanyak 73%.


  • EBF selama 3-4 bulan mengurangkan asthma, eczema dan alahan kulit sebanyak 27%.


  • EBF 3 bulan mengurangkan risiko anak mendapat diabetes di masa depan selama 30%


  • EBF 6 bulan mengurangkan risiko leukaemia sebanyak 20%.


Kenapa Perlu 6 bulan EBF?


Selepas 6 bulan, bayi memerlukan lebih zat dan makanan yang lain untuk melengkap kan keperluannya selain daripada susu ibu saja.

Susu ibu perlu diteruskan secara sambilan tetapi bukan secara eksklusif.

Berikan makanan yang lembut dan lumat sambil menyusu. Tukarkan menu setiap hari supaya bayi mendapat zat-zat daripada pelbagai sumber yang lain untuk mendapatkan nutrisi yang seimbang.

Tambah dengan penyusuan ibu mengikut selera anak yang membesar. Ada anak-anak yang ada selera makan yang baik, maka ibu boleh beransur-ansur mengurangkan penyusuan ibu untuk menggalakkan anak makan.

Ada anak-anak yang cerewet sedikit maka teruskan penyusuan sambil menggalakkan anak mencuba makanan yang lain.

Pada umur 8-9 bulan ke atas bayi mula belajar menyuap diri sendiri dengan makanan kecil 'finger food' kerana mula memahirkan diri untuk memetik dan memegang dengan jari-jari nya. Ini juga membantu perkembangan bayi dari segi 'hand-eye-coordination'.

Bayi juga belajar cara menguyah makanan dan dibiasakan dengan macam-macam rasa pemakanan. Ada yang mengatakan jika bayi mula makan lambat, selepas usia satu tahun, bayi itu mungkin akan lebih cerewet nak makan sebab tak biasa.

Ibu-ibu juga digalakkan untuk meneruskan penyusuan sehingga 2 tahun atau lebih secara sambilan jika boleh, tetapi TIDAK secara eksklusif. Paling kurang sekali sehingga satu tahun jika anak-anak memakan makanan seimbang dengan cukup.

Susu lembu segar atau susu kambing segar (bukan yang mentah) hanya boleh diberikan selepas usia satu tahun. 

Anak kecil 12-24 bulan memerlukan di antara 1000-1400 kcal sehari bergantung kepada kecergasan dan aktiviti nya. Kalori banyak ini bersamaan dengan 1500ml atau 8 cawan mug susu ibu sehari. 

Susu ibu sebanyak ini mengandungi hanya 15mg protein dan 0.5mg calcium, tidak cukup untuk anak kecil yang aktif. Keperluannya sehari ialah 30mg protein, 700mg calcium dan 7mg zat besi serta zat-zat lain yang hanya boleh didapati dalam makanan seimbang.


Tanda-tanda bayi yang baru lahir yang tidak mendapat cukup susu ibu dan kelaparan:


  1. Tidak habis menyusu selepas 30 minit, kemudian minta lagi susu ibu dengan lebih kerap daripada setiap 2 jam dan sentiasa menangis.
  2. Bayi yang letih tidak bermaya dan tidur lama.
  3. Suhu badannya rendah, sawan, tangannya terketar, kulit warna kebiruan kerana kandungan gula dalam darah yang rendah (Hypoglycaemia)
  4. Nappynya kering selama 6 jam atau sedikit saja kencingnya
  5. Jaundice


Jika bayi anda menunjukkan perubahan ini, sila bawa ke hospital dengan segera.


Akhir sekali, jangan kecam ibu yang tidak boleh menyusukan bayinya sampai 2 tahun. Teruskan usaha ibu-ibu semua untuk menjayakan proses penyusuan bayi anda.

Kecik doakan ibu semua berjaya mencapai impian unutk menyusukan bayi sehingga berusia 2 tahun.






❤ Sharing With Love ❤

Kecik


ID 1116479


3 Teknik Pam Bantu Tambah Susu Ibu

Assalamualaikum. Hari ini Kecik nak share cara pam yang paling berkesan untuk tambah susu badan dengan cepat dan mudahh. Sesuai untuk ib...

Popular Posts