15 March 2017

Buah Pinggang Pesakit G6PD Rosak Akibat Salah Beri Ubat

G6PD @ nama panjangnya Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.



Apabila sel darah merah tidak lagi mampu mengangkut oksijen dengan berkesan ke seluruh tubuh, keadaan dikenali sebagai anemia hemolytik muncul.

Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki.

Pesakit G6PD akan kekal untuk seumur hidup. Walaupun tiada rawatan yang boleh menghilangkannya, ia tidak membawa kesan negatif yang ketara dan tidak menjejaskan perkembangan dan tumbesaran kanak-kanak.

Pesakit G6PD Perlu Elakkan


  • Memberi ubat-ubat sendiri tanpa arahan doktor
  • Ubat gegat
  • Ubat-ubat tradisional, jamu atau ubat sinseh
  • Minyak gosok
  • Kacang parang

Buah Pinggang Pesakit G6PD Rosak Akibat Salah Beri Ubat

Adik kawan saya ni seorang yg ada masalah G6PD. Warded sebab demam. Akibat tersalah diberi ubat, buah pinggang beliau didapati hampir rosak & sangat kotor (bacaan creatinine adalah 1200). 

Alhamdulillah selepas diberi vivix dalam 2 hari, keadaan air kencing adiknya ini bertambah baik & adiknya juga semakin mudah untuk buang air besar.



Jom Order . Farah 011 277 94946




No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...