Bengkak Gusi , Gusi Berdarah Punca Nafas Berbau Atasinya Segera !!

Anda mempunyai masalah gusi bengkak.? Masalah gusi bernanah atau dental abcess kerap berlaku bukan hanya di kalangan orang dewasa malahan kanak-kanak. Sakit yang amat sangat,berdenyut-denyut dan sampai tidak tidur malam.

Gusi berdarah kerap dikaitkan dengan radang gusi atau disebut gingivitis yang selalunya disebabkan binaan plak pada gigi. 

Plak yang kelihatan seperti simen terjadi disebabkan teknik pembersihan gigi yang tidak betul atau kecederaan pada gusi disebabkan teknik menggosok yang agresif.

Jika gigi tidak dijaga, dalam jangka masa panjang plak akan menjadi faktor utama gigi mereput. Plak mengandungi bakteria, mukus dan sisa makanan. 

Andai tidak dibuang ia berubah menjadi tartar yang boleh terperangkap di dalam akar gigi.

Plak dan tartar menyebabkan kesan radang pada gusi. Ia menyebabkan gusi membengkak dan lembut. Kecederaan atau trauma pada gusi, walaupun apa pun sebabnya (termasuk teknik menggosok gigi yang agresif) juga boleh menyebabkan gingivitis.


Selain itu, risiko gingivitis termasuklah diabetes yang tidak dikawal, hamil dan gigi tidak bersih. Gigi yang tidak teratur dan penggunaan alat penjagaan seperti berus gigi atau pendakap gigi tidak bersih boleh juga menjejaskan kesihatan gusi.

Kadangkala pengambilan ubat-ubatan seperti pil pencegah kehamilan juga boleh dikaitkan dengan gingivitis. 

Satu lagi faktor yang kerap dikaitkan dengan gingivitis adalah diet yang tidak betul, terutama kekurangan vitamin C atau B selain kalsium.

Kalsium misalnya penting untuk mengekalkan kekuatan tulang termasuk tulang yang menyokong gigi. Vitamin C membantu mengekalkan integriti tisu yang saling berkait. 

Ia juga adalah antioksidan yang kuat dalam menangani masalah radikal bebas yang memusnahkan tisu.

Justeru, kekurangan vitamin C membolehkan gingivitis memusnahkan tisu yang menyokong gigi termasuk gusi, ligamen dan tulang alveolar (yang bertindak sebagai soket kepada gigi).




Rawatan Bengkak Gusi



  • Dapatkan pemeriksaan doktor gigi yang diiktiraf bagi mendapatkan ubat yang betul-betul spesific bagi masalah yang dihadapi.


  • Masalah gusi bernanah boleh berpunca dari dua sebab yang berbeza sama ada dari masalah gigi yang mati atau masalah gusi yang tidak bersih.


  • Masalah ini boleh dirawat sama ada dengan cara RCT,dental scalling atau cabutan.


  • Masalah bengkak gusi yang sering dihadapi oleh kanak-kanak boleh dirawat dengan cara membuat rawatan akar separa 'palpotomy'-meletak ubat didalam salur akar bagi mengelakkan kehilangan gigi yang terlampau awal.


  • Gigi yang tengah sakit dan bengkak tidak boleh dicabut terus pada hari yang sama,pesakit dinasihatkan perlu menghabiskan ubat antibiotik terlebih dahulu baru boleh membuat cabutan.


 

Rawatan Mudah Cegah Bengkak Gusi



Bengkak gusi berpunca dari kotoran (plak, karang gigi).. 
  • Untuk mencegah bengkak gusi, pastikan kotoran yang terdapat pada gigi diberus setiap 2 kali sehari, dengan cara yang efektif (semua permukaan gigi kene berus). 
  • Ada juga celah2 gigi yang tidak tercapai oleh berus gigi, maka hendaklah menggunakan floss (tali macam benang tu, JANGAN guna benang) untuk keluarkan sisa makanan pada celah gigi. 
  • Bengkak gusi juga boleh terjadi akibat lubang /karies gigi yang dibiarkan (tidak ditampal....) 
  • Berkumur dengan air garam suam dapat membantu mengecutkan bengkak gusi. buat 3 kali sehari
  • Letak cengkih berkesan untuk mengurangkan sakit gigi yang berlubang ( jangkamasa pendek) 



Supplement Cadangan 



#1 Sustained Release Vita-C 500mg

  • Berfungsi untuk memperbaiki simptom pendarahan. Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah.
  • Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian. Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. 
  • Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.

#2 Ostematrix - Kalsium Berkualiti Tinggi

  • Merawat gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.
  • Ia membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  
  • Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.


Testimoni Diri Sendiri - Gusi Berdarah

Farah memang ada masalah gusi berdarah yang agak teruk. bila gosok gigi, dah tak de buih putih dahh..Semuanya merah darah banyak sangat. Tak boleh gosok gigi kuat-kuat. Guna berus yang soft pun masih berdarah juga.

Rawatan pertama dah semestinya lah Vitamin C. konsisten makan vitamin C, sebiji selepas makan, 2 biji sebelum tidur, hasilnya 2 minggu dah nampak perubahan. Dah tak ade darah tiap kali gosok gigi. Guna berus yang kasar pon dah tak darah da...

Selain tu, jerawat kat muka pon dah kurang. mana-mana jerawat yang nak tumbuh tuu, semua merajuk, tak jadi keluar.. 




sejak konsisten vitamin C gusi dah tak berdarah masa gosok gigi. makan dengan alfalfa hilang terus resdung. Berbulan-bulan tak selsema . kalau tak, 1-3 bulan sekali mesti selsema. Dah tak alergik dengan habuk. Alhamdulillah syukur.

. Vitamin C Shaklee . 180 biji . RM 92.50 .

Wassup . 011 277 94946 . Farah .