14 June 2016

INFO KAYAP : Serangan Kayap Biasanya Berlaku Pada Bahagian Pinggang Dan Juga Bahagian Sulit

Kayap juga dikenali sebagai herpes zoster dalam istilah perubatan. Ianya sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV)

Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis, iaitu kayap melukut, kayap jagung dan kayap ular .

Apabila virus ini berada dalam badan, mangsa akan berasa demam, tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit pula akan dijangkiti ruam panas, badan rasa sengal dan hilang selera makan. 

Bagi penyakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan. 


Tanda-Tanda Kayap


Kayap selalunya menyebabkan keradangan satu urat saraf (dermatome) pada satu bahagian badan sahaja. Ia lazimnya melibatkan bahagian dada (thoracic) dan muka (trigeminal).


  • rasa sakit
  • kebas 
  • panas di bahagian urat saraf yang terlibat
  • demam
  • keletihan 
  • sakit kepala. 

Simptom tersebut dialami sebelum tanda-tanda kulit timbul. Ia akan berterusan untuk 3 hingga 5 hari.



Punca Kayap Berlaku


Kayap menyerang seseorang yang mempunyai daya ketahanan badan yang lemah.

Kebiasaannya golongan warga emas dan golongan kanak-kanak menjadi sasaran utama penyakit ini kerana golongan ini lazimnya mempunyai sistem imuniti yang agak lemah.

Serangan kayap biasanya berlaku pada bahagian pinggang ke atas bagaimanapun ia kadangkala juga berlaku pada bahagian sulit.


Rawatan Kayap Dengan Supplement Shaklee


saya beli vivix untuk mama yang kena penyakit kayap di belakang badan. Alhamdulillah kayapnya sembuh. tapi untuk pesakit kayap, walaupun luka kayap dah sembuh tapi serangan pada saraf masih berterusan. 
Mama selalu rasa kat tempat bekas luka dan bahagian belakang dekat pinggang macam disebat-sebat sakitnya. Doktor cakap memang normal sebab kayap serang urat saraf dan membuatkan urat saraf rasa tertarik.
Saya belikan vivix untuk mama dan Alhamdulillah syukur sangat-sangat dengan kuasa Allah, mama dah tak rasa sakit macam biasa lepas minum vivix. Lega dan senang hati bila tengok mama cergas macam biasa. 



Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 
Whatsapps : Farah  011 27794946

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...