18 May 2016

Saya Bangun Tidur Dengan Muka Sudah Jatuh, Tak Boleh Senyum, Mata Tak Boleh Tutup & Air Mata Mengalir Macam Menangis, Ahlhamdulillah Kini Saya Sudah Pulih

Bell palsy ialah penyakit lumpuh saraf muka yang menyebabkan ketidakmampuan mengawal otot muka pada sisi yang terkena penyakit ini. 

Ia selalunya bersifat sementara. Beberapa keadaan boleh menyebabkan kelumpuhan muka seperti barah otak, strok .

Bukan itu sahaja, kerosakan saraf itu menyebabkan anda kehilangan deria rasa dan juga hilang kawalan pada air liur dan air mata.


Ia mungkin boleh berlaku pada waktu pagi, bangun je pagi tengok mata susah nak bukak, sebelah muka dah herot dan jatuh. 



Punca Bell Palsy


Kebanyakan kes Bell Palsy tidak diketahui sebabnya. Namun ada kajian mengaitkan dengan:

Virus: kebanyakannya berpunca dari virus herpes, yang boleh memberi keradangan pada saraf. Juga virus chickenpox boleh menjadi punca.


Namun yang pasti banyak kes Bell Palsy tidak diketahui puncanya dan rawatan steroid akan dibuat untuk masalah ini.




Tanda Bell Palsy


  • perubahan dan luahan muka (contohnya menggerenyot muka)
  • kesukaran ketika makan dan minum
  • melelehkan air liur kerana tidak dapat mengawal otot muka
  • kelopak mata atau sudut mulut yang lemah
  • mata atau mulut yang kering
  • rasa tegang di muka atau rasa ditarik ke sebelah satu lagi
  • kelumpuhan muka pada satu bahagian yang menyukarkan untuk menutup satu mata
  • sakit kepala
  • kehilangan deria rasa
  • sakit di belakang atau di depan telinga
  • kepekaan kepada bunyi terjejas pada bahagian yang terkena penyakit
  • gerenyetan di muka
  • rasa lemah di muka


Rawatan Untuk Bell Palsy


Bila tahu punca baru boleh rawat. Salah satu yang biasa adalah pemberian steroid Prednisolone untuk mengurangkan keradangan.

Tetapi pemberian steroid boleh beri kesan pada pesakit seperti:

  • sakit belakang, kembung.
  • naik jerawat
  • susah tidur
  • sakit kepala/pening
  • selera makan meningkat
  • kulit jadi kering
  • kuat berpeluh
  • sukar membuang
  • keletihan yang amat
  • mood tak stabil
Ada rawatan yang lebih selamat dan tidak akan memberikan kesan yang negatif kepada pesakit. Teruskan membaca untuk anda ketahui cara seorang wanita rawat Bell Palsy dengan selamat.

Kisah Faiza:

alhamdullilah : 2 oct 2015
Saya bangun sebelah muka dah jatuh.
Tak boleh senyum.
Mata tak boleh tutup.
Air mata mengalir macam menangis.
Sakit.
Rasa tegang je.
Dr sahkan saya diserang bellpalsy.  Bukan STROKE. tapi kelemahan sebelah otot muka.
Saya di steroid. Punca UNKNOWN. Tapi maybe sebab saya menyusukan dan baru lepas bersalin. Saya tidak mengambil sebarang steroid lagi selepas tu..
Consume:SPECIAL DOSE VIVIXDan consume
  1. Omega guard
  2. Bcomplex
  3. Vitamin E
dengan extreme .Saya juga menjalani fisioterapi.
Alhamdullilah selepas 90hari saya diberi kesempatan SENYUM kembali. 
Share la, saya izinkan.
Kalau ade ahli keluarga / sahabat handai yang mengalami berikan support. Ia bukan mudah seperti dijangka. 
Saya dan sahabat bell palsy sahaja yg tahu apa yg kami rasa. 
Actually its more to self confidence / esteem.Tapi serius is MANIS untuk diingatiDalam calender kehidupanHadiah dari Allah. Harap ia menghapus dosa-dosa.

cara rawat bell palsy 

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...