13 May 2016

Hanya Sesudu Kecil Setiap Pagi, Sakit EPIDURAL Saya Dah Hilang

Suntikan epidural adalah kaedah yang paling popular untuk melegakan kesakitan ketika bersalin. Lebih daripada 50% wanita yang melahirkan anak
di hospital menggunakan epidural anestesia. 

Ibu hamil harus mempelajari sebanyak mungkin tentang pilihan melegakan kesakitan supaya anda akan lebih bersedia untuk membuat keputusan semasa proses kelahiran. 

Anda harus memahami jenis epidurals, cara penggunaan, manfaat dan risiko
untuk membantu anda dalam membuat keputusan semasa kelahiran bayi.




Suntikan Epidural


Suntikan epidural bius tempatan akan melegakan kesakitan di bahagian badan tertentu sahaja. Epidurals menghalang saraf impuls dari segmen tulang belakang yang lebih rendah, ia akan menurunkan sensasi pada bahagian separuh bawah badan. 

Ubat epidural dikelaskan dalam ubat-­ubatan yang dikenali sebagai anestetik tempatan, seperti bupivacaine, chloroprocaine, atau lidocaine.


Faedah Suntikan Epidural

FAEDAH SUNTIKAN EPIDURAL



  • Membenarkan anda untuk berehat jika proses kelahiran bayi berpanjangan. 
  • Mengurangkan ketidakselesaan semasa bersalin, sebahagian wanita mempunyai pengalaman bersalin yang lebih positif
  • Biasanya, epidural akan membolehkan anda kekal sedar dan masih mempunyai tenaga untuk meneran dalam proses bersalin.
  • Jika anda melahirkan anak secara cesarean, bius epidural akan membolehkan anda berjaga dan juga memberikan kelegaan kesakitan yang
  • berkesan semasa pemulihan
  • Apabila mekanisme jenis lain tidak lagi membantu mengatasi kesakitan, epidural boleh membantu anda mengurangkan keletihan, keresahan, berehat, boleh fokus dan memberi anda kekuatan untuk proses kelahiran bayi anda.


Kesan Suntikan Epidural


  • Epidurals boleh menyebabkan tekanan darah anda jatuh tiba­tiba. Oleh itu, tekanan darah anda akan diperiksa rutin untuk membantu dan memastikan aliran darah yang mencukupi untuk bayi anda. Jika terdapat penurunan tekanan darah secara tiba-­tiba, anda mungkin perlu dirawat dengan cecair IV, ubat-­ubatan, dan oksigen.
  • Anda mungkin akan mengalami sakit kepala yang teruk yang disebabkan oleh kebocoran cecair tulang belakang. Kurang dari 1% wanita mengalami kesan sampingan ini. Jika gejala berterusan, prosedur yang dipanggil "blood patch", merupakan proses suntikan darah anda ke dalam ruang epidural untuk melegakan sakit kepala.
  • Selepas epidural anda diletakkan, anda perlu berbaring mengiring di atas katil dan mempunyai pemantauan berterusan untuk mengesan perubahan dalam kadar denyutan jantung janin. Berbaring di sisi kadang­kadang boleh menyebabkan proses kelahiran bayi diperlahankan atau dihentikan.
  • Anda mungkin mengalami kesan sampingan seperti berikut: menggigil, sakit belakang, kesakitan di mana jarum dimasukkan, loya, atau kesukaran membuang air kecil.
  • Anda mungkin mendapati bahawa epidural anda membuat anda lebih sukar untuk meneran dan kaedah bantuan seperti Pitocin, forcep, vakum atau cesarean mungkin diperlukan.
  • Untuk beberapa jam selepas proses kelahiran, separuh bahagian bawah badan anda mungkin berasa kebas. Kebas akan memerlukan anda berjalan dengan bantuan.
  • Dalam keadaan yang jarang berlaku, kerosakan saraf yang kekal boleh terjadi akibat kawasan di mana kateter dimasukkan.




eh.. vivix memang bagus tau.. sebab apa bagus.. sebab kesan sakit EPIDURAL saya HILANG.. Tak rasa ngap-ngap sakit dah. selesa bangun malam menyusu baby. 
Memang perasan lepas 2 MINGGU minum vivix.. just pagi -pagi sesudu kecik je. Memang tak sangka. Amat berbaloi..




Wassup For Order : Farah , 011 277 94946






2 comments:

  1. Ngeri kalau bincang pasal epidural ni....takut...

    ReplyDelete
  2. Wah tak sangka vivix pun boleh hilangkan sakit selepas sunyikan epidural

    ReplyDelete

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...