07 May 2016

8 Tanda Awal Kanser Ovari. Pembunuh Secara Senyap.

Kanser ovari dikenali sebagai penyakit yang membunuh secara senyap. Sama seperti kebanyakan kanser lain, ia tidak menunjukkan sebarang tanda­tanda dalam tempoh masa yang lama. 

Apabila ia berlaku, tandatanda yang tidak spesifik dan boleh menunjukkan kepada beberapa keadaan yang berbeza ­ kedua­duanya serius dan berbahaya.

Realiti yang menyedihkan adalah bahawa apabila kanser ovari akhirnya di diagnosis, ia telah sudah merebak, dan pilihan rawatan anda terhad. 




Tanda Awal Kanser Ovari



#1 Buncit perut atau bengkak


Saiz kenaikan bahagian perut anda, anda berasa kembung dan penuh dengan gas. Anda mungkin perasan bahawa beberapa pakaian rasa ketat di bahagian pinggang dan pinggul anda.


#2 Pendarahan pada faraj secara tak normal


Anda akan mengalami pendarahan secara tak teratur. Ia juga boleh disebabkan oleh perawatan lain seperti ketidakseimbangan hormon, penyakit keradangan pelvik, atau jangkitan pada organ pelvis.


Kanser serviks mudah merebak pada tisu yang berdekatan & mewujudkan kapilari baru yang tak normal, menyebabkan pendarahan. Pendarahan boleh berlaku pada tempoh haid, selepas melakukan hubungan intim, selepas menopaus dan selepas melakukan pemeriksaan serviks.


#3 Sakit pada pelvis 


Sakit Pelvis adalah sakit biasa yang berlaku pada wanita. Kekejangan & kesakitan tertentu adalah sebahagian perkara normal dalam kitaran haid. Tetapi, anda harus berhati jika kesakitan berlaku dalam tempoh yang lebih lama dan kerap.

Jika anda mengalami masalah kanser ovari, anda mungkin akan mengalami sakit pada bila bila masa. Kesakitan itu tidak akan berlaku melainkan jika kanser serviks telah berada pada peringkat seterusnya (kanser sudah mula berkembang)


#4 Tidak Selesa semasa membuang air kecil


Kanser serviks menyebabkan anda berasa tak selesa semasa membuang air kecil. Ia adalah petanda yang paling ketara bahawa penyakit ini boleh membawa maut.

Ketidakselesaan yang dimaksudkan adalah rasa seperti terbakar, pedih atau sensasi yang ketat semasa membuang air kecil. Gejala ini menunjukkan kanser sudah merebak pada tisu berdekatan.


#5 Kehilangan berat badan.


Apabila mengalami masalah kanser,sistem imun badan bekerja kuat untuk melawannya. Badan akan menghasilkan protein kecil yang dikenali sebagai cytokines yang memecahkan lemak pada kadar yang lebih tinggi.


#6 Mudah rasa letih


Jika anda berasa lemah dan tak bertenaga pada setiap masa , walaupun telah mengambil rehat yang lama. Ia adalah perkara yang amat membimbangkan.

Apabila seseorang menderita kanser,sel darah merah akan digantikan dengan sel darah putih untuk melawan penyakit ini.

Ia adalah penyebab anemia yang membawa kepada keletihan ,kekurangan tenaga dan hilang selera makan. Tindakbalas penyakit anemia adalah amaran bahawa kanser sedang berkembang pesat.


#7 Tempoh haid yang lama dan berat


Ia merupakan tanda awal kanser serviks. Sebagai contoh, kerengsaaan serviks mungkin disebabkan oleh penyebaran kanser pangkal rahim. 

Pendarahan dianggap berat jika anda perlu menukar tuala wanita lebih kerap daripada sekali dalam tempoh 2 jam


#8 Bengkak pada Kaki


Wanita yang menghidapi masalah pangkal rahim biasanya mengalami masalah sakit dan bengkak pada kaki mereka. Apabila kanser mula merebak,ia akan menghalang aliran darah dan menjadi punca bengkak pada kaki.




Testimoni Pengguna Vivix


Image result for kanser cyst

December 2012 dia menjalani pembedahan buang tumor sebesar 13cm seminggu sebelum akan nikah. Selepas seminngu nikah, dia dikhabarkan berita sedih bahawa tumor tersebut merupakan kanser tahap 3. Dia consume vivix selama sebulan. Kemudian hasil check up mendapati dia telah bebas daripada cancer. Bulan lepas dia dikhabarkan terdapat cyst sebesar 3.2cm di ovari kiri pula. Berkat consume gla, cyst telah mengecut dan kini dia dah hamil 6 minggu.. alhamdulillah..

Gembira sampai nangis tadi bila cucu shaklee ku whatsapp bagitahu ada berita gembira. Doktor sahkan CANCER OVARI yang dihadapinya dah clear. Alhamdulillah Allahuakbar. ku debar-debar je setiap kali dia order stok. Hatiku tak putus doa bila dia cakap nak pergi hospital. Sangat konsisten makan suplement dan sabar hadapi ujian. Sekarang dalam usaha nak dapatkan cahayamata. Tolong doakan moga dipermudahkan ye.

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...