03 December 2014

Tips Kurus Selepas Bersalin

Tahun ini ramai kawan - kawan Farah yang sedang hamil dan menunggu masa untuk bersalin. Alhamdulillah rezeki mereka menimang cahaya mata mengikut jejak langkah ku. Dan ramai juga yang rungsing berat badan mereka susah hendak turun selepas bersalin. Perut buncit, terasa banyak lemak. 

Seperti Farah juga, sebelum mengandung berat Farah cuma 40kg hingga 42kg sahaja. Semasa bulan akhir mengandung, berat mencecah 56kg. Tidak terlalu berat. Jadi, Farah tidak mengalami kesukaran untuk menurunkan berat badan selepas bersalin. Dan sekarang berat Farah 42kg.



Amalan Berpantang Secara Tradisional

  • Dalam budaya masyarakat Melayu, wanita bersalin yang sedang berpantang hanya dibenarkan makan makanan yang tertentu sahaja. Ini kerana, menurut petua orang tua-tua pemakanan yang baik ketika berpantang dapat menjamin kesihatan tubuh yang lebih baik di masa hadapan, terutama apabila usia semakin meningkat.
  • Tidak boleh makan makanan yang sejuk, tidak boleh minum ais dan sebagainya. Namun, dalam masyarakat moden kini tidak ramai yang menjalani pantang secara tradisional sepenuhnya seperti amalan pemakanan akar-akar kayu dan sebagainya. Apa pun pilihan sama ada pantang secara tradisional mahupun moden, terpulang kepada anda sendiri.
  • Yang penting, setiap pantang tentunya melibatkan soal pemakanan.Selain dapat menjamin kesihatan tubuh badan di masa akan datang, ia juga dapat membantu ibu-ibu yang baru melahirkan untuk mengembalikan bentuk badan mereka seperti sedia kala. 




Tips Kekal Kurus Selepas Bersalin


1. Menyusui


  • Penyusuan susu ibu bukan hanya baik dan sihat tetapi juga baik untuk membantu ibu bagi menurunkan berat badan mereka. Menurut doktor, menyusui bayi dapat membakar sekitar 500 kali kalori setiap hari. Jadi, jangan pandang rendah pada penyusuan susu ibu kerana ia bakal memberi manfaat yang begitu besar buat bayi dan juga anda sendiri.

2.Minum Banyak Air


  • Bagi ibu yang melahirkan sekali gus menyusu badan perlu banyak minum air dengan banyak. Minumlah antara 10 hingga 12 gelas air sehari. Untuk memastikan adakah anda sudah minum secukupnya, perhatikan warna urin anda. Jika urin anda berwarna kuning, ia menandakan anda sedang mengalami dehidrasi. Disarankan anda minum lebih banyak air agar tubuh sentiasa berasa segar.

3. Makanan Seimbang


  • Tentunya selepas melahirkan, anda tidak dapat mengamalkan diet sembarangan. Apa yang boleh anda lakukan adalah memastikan anda mengambil makanan yang sihat. Ambil makanan seimbang yang mencakupi buah-buahan, sayur-sayuran, daging, ikan dan makanan rendah lemak daripada produk tenusu. Cuba ambil banyak buah-buahan dan sayur-sayuran daripada kebiasaan anda.

4. Olahraga


  • Walaupun dalam keadaan berpantang, tidak semestinya anda tidak boleh melakukan olahraga. Tidak perlulah untuk terus bergegas ke gym. Lakukan sahaja latihan di rumah. Latihan dengan bayi seperti membawa bayi anda berjalan-jalan dengan kereta sorong atau menggendongnya sudah cukup membakar kalori anda.

5. Makan Hanya Ketika Lapar


  • Bagi memastikan anda tidak makan berlebihan, jangan menyerah kalah dengan keinginan melampau untuk sentiasa makan makanan yang bergoreng. Jangan juga melewatkan waktu makan hanya kerana ingin lebih cepat langsing. Anda perlu ingat bahawa anda masih menyusui bayi dan bayi perlu mendapatkan kesemua nutrisi penting untuk tumbesaran awalnya. Rancang menu sihat anda dalam jumlah kalori yang sepatutnya untuk setiap makanan.

6. Sertai Kelas Olahraga Pasca Kelahiran


  • Ambil tahu tempat-tempat yang menawarkan olahraga khusus bagi ibu yang melahirkan di kawasan kediaman anda. Ini adalah cara yang baik untuk menurunkan berat badan. Tambahan, anda akan bertemu dan berinteraksi dengan ibu-ibu lain. Tentunya dapat lebih banyak faedah jika saling bertukar pendapat. Sebaiknya, susui bayi dahulu sebelum mula berolahraga.



Berpantang Secara Moden Tanpa Perlu Makan Jamu/Akar Kayu





1.Shaklee ESP:

  • Menyediakan sumber tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar
  • Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada Nilai Harian kalsium, serta isoflavon soya. Kajian menunjukkan bahawa soya dapat membantu menyeimbangkan semula hormon semasa tempoh peralihan menopaus.
  • Protein soya bukan GMO ini dihasilkan di bawah Program Pengekalan Identiti atau Identity Preservation Program (IPP), di mana proses penanaman hingga pemprosesan kacang soya dipantau dengan teliti dan dilakukan dalam keadaan terkawal




 2.Vita-Lea

  • Membantu mengekalkan kesihatan yang sempurna
  • Mengandungi beta karotena yang bermanfaat untuk menggalakkan pertumbuhan, memelihara penglihatan dan menjanakan semula tisu.
  • Membekalkan kalsium, fosforus serta vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi
  • Biotin dan asid pantotenik menyokong metabolisme lemak dan karbohidrat
  • Vitamin B12 merangsang pembentukan sel-sel darah merah


3.B Complex 

  • B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu tubuh memetabolismekan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga
  • Asid folikdan B12 menyokong pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh
  • Paras asid folik yang mencukupi dalam diet dapat mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang untuk hamil, sebelum hamil dan dalam 12 minggu pertama kehamilan dengan dos harian sebanyak 400 mcg


4.OsteMatrix™ 

  • membekalkan nutrien harian, termasuk kalsium yang penting dalam pembentukan dan pertumbuhan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral iaitu zink, kuprum dan mangan untuk mengekalkan kelancaran fungsi tubuh. Ditampilkan dalam bentuk kaplet kecil bersalut yang mudah ditelan.


5.Zink Complex 

  •  membekalkan zink, bahan utama untuk kesihatan yang sempurna dan amat diperlukan untuk metabolisme karbohidrat, lemak dan protein. Zinc Complex juga merupakan sumber kalsium yang berkualiti untuk kesihatan keseluruhan badan anda.


6.Alfalfa Complex

  •  tumbuhan yang padat dengan segala jenis nutrien. Akar tunjangnya tumbuh sedalam enam meter bagi menyerap pelbagai nutrien dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, manakala daunnya pula mengumpulkan tahap klorofil yang tinggi melalui proses fotosintesis semula jadi.
  • Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi. Alfalfa Complex merupakan salah satu Formula Unik Shaklee yang mula dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950-an.
  • Tablet boleh dihancurkan dan dicampurkan ke dalam air mendidih untuk dijadikan minuman herba asli.
  • Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang berisiko menghidap lupus eritematosus sistemik hendaklah berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil produk ini. Jika anda hamil atau menyusukan anak, sila dapatkan nasihat daripada pakar penjagaan kesihatan profesional anda terlebih dahulu.
 (tapi awas jika bayi mengalami jaundis, tangguhkan dulu pengambilan alfalfa)



RM 441.00


TEMPAH SEKARANG

Set Berpantang Bajet.? Ada. Hubungi Saya



Nak Tahu  Lagi  Tentang Produk Shaklee.?



Perlukan Bantuan.?
Hubungi Saya:-


FArah @ Kecik Sangat
011-27794946 sms@whatsapp
COD Kawasan Berdekatan BAtu Pahat ,
 Johor.

15 comments:

  1. ahamdulillah masa berpantang hari tu saya mengamalkan set berpantang shaklee, ianya memang sangat membantu dan hasilnya luka cepat kering dan susu badan pun meriah.

    Jom baca Adakah Anda Cukup Mengambil Vitamin E

    ReplyDelete
  2. Semua wanita inginkan badan yang langsing dan sihat selepas bersalin. Menyusukan bayi sangat-sangat membantu. Pengambilan supplemen pula dapat memberikan tenaga dan mempercepatkan penyembuhan luka dalaman akibat bersalin/pembedahan.
    Pengedar Shaklee Semenyih 

    ReplyDelete
  3. Kalau nak slim lepas bersalin masa dalam pantang lagi kena jaga makan, banyakkan pantang, ditambah pula dengan pengambilan supplement insyaallah boleh membantu mereka yang ingin slim lepas bersalin.

    promosi gempak akhir tahun bulan disember 2014

    ReplyDelete
  4. Orang cakap la kan. Lepas bersalin ialah masa yg sesuai kalau nak turunkan berat badan.

    JommSihatDanCantik -> SET PENJAGAAN WAJAH BEBAS BAHAN KIMIA

    ReplyDelete
  5. ibu yang menyusukan anak lagi cepat turun berat badan...cuma perlu ambil makanan seimbang untuk keperluan anak yang disusukan dan minum air putih secukupnya

    KUATKAN ANTIBODI SECARA SEMULAJADI

    ReplyDelete
  6. Ringannya sis ni..untung berat badan x naik macam dipam pam semasa mengandung.sng je nak kurus balik

    ReplyDelete
  7. Set slimming shaklee mmg terbaik...

    ReplyDelete
  8. Semua yang hamil berimpian kuris lepas bersalin..

    Hamil dan Berpantang

    ReplyDelete
  9. Ikutkan kajian di overseas, ibu yang menyusu bayi mereka akan kurus dengan cepat serta rahim dapat mengecut dengan cepat. Tradisional dan moden perlu selari.
    Jom baca entri di blog Aju@VitaSyopz Promosi Akhir Tahun Sr Vitamin C dan Vitamin E Plus

    ReplyDelete
  10. Ramai para ibu lepas bersalin rasa badan makin dipam-pam. Rugi kalau tak cuba suma vitamin ni..

    ReplyDelete
  11. Ramai yg gemar set berpantang shaklee ni sebab senang nak makan... best kan

    ReplyDelete
  12. nak cantik, mesti kena dapat badan ideal...so set kurus nie memang sesuai untuk mereka yg inginkan kekal langsing slps bersalin

    CARA BERHENTI MEROKOK

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah sy sgt berpuashati dgn set berpantang shaklee.dgn set pantang nie bukan shja dpt turunkan berat badan malah susu badan byk.

    ReplyDelete

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...