24 December 2014

Pernafasan anak saya bunyi berdehit-dehit. Adakah dia menghidap asma?

Pernah tak anda mendengar bunyi berdehit -dehit ketika anak anda tidur.?
Farah pernah,ketika Fiqar demam dan selsema. Adakah Fiqar menghidap asma.? 

Farah dan suami membawa Fiqar ke klinik untuk pemeriksaan.. Doktor cakap salur pernafasan Fiqar ada sedikit tersumbat akibat kahak @ lendir yang tidak keluar. Dalam keadaan cuaca sekrang yang tidak menentu, doktor bimbang dia boleh menyebabkan asma. Langkah pertama doktor beri bermacam-macam ubat. Antara ubatnya adalah ubat asma.Jika berlarutan,datang semula dan perlu melakukan proses sedut lendir tersebut.

Alhamdulillah, hanya 3 hari Fiqar makan ubat. Keadaanya pulih seperti sedia kala. Tak perlu ke klinik lagi..






Asma

 Adalah keradangan tiub respiratori kecil (bronkiol) paru-paru. Jika bunyi berdehit itu berlaku dengan kerap tanpa kehadiran selesema. 

Bagi bayi, saluran udara adalah tersangat kecil dan ini boleh menyebabkan bunyi berdehit yang sebenarnya bukan asma. Bunyi berdehit sememangnya sering berlaku semasa masa usia awal bayi, dan selagi dehitan itu tidak berlanjutan selepas usia tiga tahun, kebanyakan doktor berpendapat bahawa anda seharusnya tidak usah bimbang. 


Doktor hanya boleh membuat diagnosis asma dengan yakin apabila mereka dapat melihat satu pola simptom bagi satu jangka masa yang agak panjang. 

Punca


  • Asma bagi kebanyakan kanak-kanak dan dewasa adalah reaksi terhadap pemicu tertentu - selalunya asap tembakau, bulu haiwan kesayangan, spora kulat, kutu habuk, atau debunga (walaupun infeksi respiratori dan bersenaman dalam udara sejuk boleh juga mencetuskan serangan). 




  • Sama seperti jenis-jenis alergi lain, pemicunya merangsangkan antibodi IgE untuk mengeluarkan histamina dan lain-lain bahan pengantara kimia. Kimia-kimia yang dikeluarkan oleh antibodi mengembungkan lapisan paru-paru dan mengetatkan otot-otot saluran udara, dan ianya juga mula mengeluarkan mukus. 



  • Bayi yang tinggal dengan ibu atau bapa yang merokok lebih berkemungkinan berdehit-dehit jika dibandingkan dengan bayi yang tinggal dalam rumah yang tidak mengandungi asap rokok. 




  • Genetik juga memainkan peranan. Kanak-kanak yang mempunyai ibubapa yang menghidap asma lazim mewarisi kecenderungan untuk mendapat asma, dan penyakit itu akan berkembang dengan lebih cepat bagi kanak-kanak ini daripada kanak-kanak yang tidak mempunyai asma dalam keluarga. 



Langkah Awal

Kepada ibu bapa yang mempunyai anak penghidap asma atau pun ibu bapa yang bimbang anak anda akan menghidap asma, Farah sarankan anda memberi suplement MEALSHAKES dan OMEGAGUARD yang boleh membantu anda mengurangkan masalah ini. InsyaAllah suplement shaklee boleh membantu anda. Cuba lah.




Hanya RM 249.75 untuk set ini ,kegunaan 2-3 bulan. Anda boleh membantu anak anda lebih sihat,cergas dan pintar.




TEMPAH SEKARANG






Perlukan Bantuan.?
Hubungi Saya:-


FArah @ Kecik Sangat
ID :- 1116479
011-27794946 sms@whatsapp
COD Kawasan Berdekatan BAtu Pahat ,
 Johor. 

No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...