Senaman Ketika Hamil

Assalamualaikum...

Hari ini nak cerita sikit kenapa perlunya senaman sewaktu hamil.. Masa Farah hamil pon ada juga bersenam..cuma tidak banyak pergerakkan yang Farah buat.. MAklum lah.. saat kehamilan pertama FArah kurang membaca.. Jadi farah harap ibu-ibu yang bakal hamil dan sedang hamil,banyakkan membaca kerana ia dapat membatu kita bersedia ketika hamil dan proses kelahiran nanti.. nanti xde lah kite buntu langkah apa yang kita perlu buat @ mesti buat,.. Selamat Membaca..


Kepentingan Bersenam 

  •  memberi persediaan kepada wanita hamil untuk berhadapan dengan saat kelahiran. Senaman dapat menguatkan otot dan membina daya ketahanan, sekali gus memudahkan wanita hamil mendapatkan semula bentuk badan asal selepas bersalin.
  • Senaman ideal untuk wanita hamil membolehkan jantung dipam, mengekalkan anggota tubuh, mengawal pertumbuhan berat dan membina otot tanpa menyebabkan tekanan fizikal yang berlebihan kepada anda dan janin dalam kandungan.
  • Senaman yang disarankan  biasanya selamat untuk dipraktikkan oleh bakal ibu. Namun, tidak semua senaman yang dicadangkan ini memberi manfaat kepada wanita hamil terutama mereka yang sedang melalui trimester ketiga. Walau bagaimanapun, wanita hamil perlu berjumpa dahulu dengan doktor yang merawat sebelum meneruskan rejim senaman.

Antara Senaman Yang Boleh Dilakukan

  • Berjalan- Bentuk senaman kardiovaskular adalah yang paling baik untuk wanita hamil.Berjalan membina kecergasan tanpa menyakitkan lutut dan pergelangan kaki. Ia juga mudah untuk dilakukan di mana-mana dan tidak memerlukan peralatan melainkan kasut yang baik sebagai sokongan kaki. Ia juga selamat untuk dilakukan selama sembilan bulan kehamilan.
  • Berenang- Pakar kecergasan dan penyedia penjagaan kesihatan menyatakan berenang ada lah senaman terbaik dan paling selamat untuk wanita hamil. Senaman lebih ideal kerana ia menggerakkan kumpulan otot yang besar (lengan dan kaki), memberi kelebihan kardiovaskular dan meringankan berat badan wanita hamil yang biasanya bertambah beberapa kilo sewaktu hamil.
  • Aerobik Berimpak Rendah- Satu perkara yang menarik tentang kelas aerobik adalah jadual waktunya yang konsisten untuk setiap senaman. Sekiranya anda mengambil kelas untuk wanita hamil, anda akan berkongsi pengalaman bersama bakal ibu dan dapat memastikan setiap gerakan yang dilakukan adalah selamat untuk diri anda dan bayi.
  • Tarian- Jantung akan dipam setiap kali anda menari mengikut rentak dan perlu selesa ketika melakukannya. Boleh dilakukan di rumah atau mengikuti kelas tarian yang ditawarkan namun elakkan daripada rutin yang memerlukan anda melompat mahupun berpusing-pusing.
  • Regangan- Senaman berbentuk regangan amat baik untuk menstabilkan gerakan badan dan merehat serta melindungi otot dari kecederaan. Jangan lupa untuk menambahkan senaman regangan dalam rutin senaman kardiovaskular anda.
  • Latihan Mengangkat Berat- Anda tidak perlu berhenti dari melakukannya latihan mengangkat berat sekiranya ia telah menjadi sebahagian daripada rutin harian anda. Namun, anda dinasihatkan agar mengurangkan jumlah berat sebelum ini. Latihan sebegini dapat membantu menguatkan otot jika dilakukan dengan langkah yang selamat dan teknik yang betul (pergerakan perlahan dan terkawal).


Peraturan Selamat Ketika Bersenam


  •  Dapatkan Nasihat Daripada Doktor- Jika anda telah biasa bersenam dan kandungan anda tidak mempunyai masalah, senaman boleh diteruskan seperti biasa. Bagi sesetengah wanita hamil yang kehamilannya berisiko, mereka perlu mendapatkan nasihat doktor untuk meneruskan rutin senaman harian.
  •  Lebihkan Pengambilan Kalori- Ambil sekurang-kurangnya 300 ke 500 kalori tambahan setiap hari terutama apabila anda melakukan senaman ketika hamil. Makan dengan baik bagi mendapatkan tubuh yang lebih sihat.
  • Elakkan Senaman Berbahaya-  Aktiviti menunggang kuda misalnya tidak sesuai untuk wanita hamil. Lebih berbahaya kerana mereka berisiko untuk terjatuh ketika melakukannya.
  • Pakai Pakaian Yang Bersesuaian-  Pakaian yang longgar dan selesa perlu menjadi keutamaan. Jika boleh pakai pakaian berlapis, jika panas anda boleh membuang lapisan baju yang pertama. Pastikan juga anda memakai coli yang menyokong pergerakan anda dengan baik. Dapatkan juga kasut yang bersesuaian untuk wanita hamil seperti anda.
  •  Memanaskan Badan-  Senaman memanaskan badan membolehkan otot dan sendi bersedia untuk melakukan kerja-kerjanya sekali gus membuatkan denyutan jantung naik secara perlahan-lahan. Jika anda terus melakukan senaman, anda boleh menyebabkan kecederaan.

Sekian ... Selamat Mencuba...




Ingin mengetahui Kebaikan dan Fungsi Produk Shaklee..?

Baca Disini >>>  DETAILS PRODUCT SHAKLEE



Nak Lagi MUrah @ Jimat.. ?Nak Tambah Pendapatan Sampingan.? 4,5,6 angka sebulan..? JOm Sertai Kami..

Boleh Juga jika Anda ingin Menggunakan Produk Shaklee untuk Kegunaan Sendiri... Lebih Jimat...


Hubungi Saya Segera untuk Pendaftaran Dan Saya Akan Masukkan Anda ke Group FB dan Telegram Yang Gempak .. Kami Akan Mengajar Anda Dari A to Z.. FROM ZERO TO HERO.
FArah @ Kecik Sangat
011-27794946 sms@whatsapp