27 August 2014

Atasi Masalah Gusi Bengkak

Anda mempunyai masalah gusi bengkak.? Masalah gusi bernanah atau dental abcess kerap berlaku bukan hanya di kalangan orang dewasa malahan kanak-kanak. Sakit yang amat sangat,berdenyut-denyut dan sampai tidak tidur malam .


Antara rawatan yang boleh dilakukan 


  • Dapatkan pemeriksaan doktor gigi yang diiktiraf bagi mendapatkan ubat yang betul-betul spesific bagi masalah yang dihadapi.
  • Masalah gusi bernanah boleh berpunca dari dua sebab yang berbeza sama ada dari masalah gigi yang mati atau masalah gusi yang tidak bersih.
  • Masalah ini boleh dirawat sama ada dengan cara RCT,dental scalling atau cabutan.
  • Masalah bengkak gusi yang sering dihadapi oleh kanak-kanak boleh dirawat dengan cara membuat rawatan akar separa 'palpotomy'-meletak ubat didalam salur akar bagi mengelakkan kehilangan gigi yang terlampau awal.
  • Gigi yang tengah sakit dan bengkak tidak boleh dicabut terus pada hari yang sama,pesakit dinasihatkan perlu menghabiskan ubat antibiotik terlebih dahulu baru boleh gigi di cabut.



Punca & Cara Cegah

  • Bengkak gusi berpunca dari kotoran (plak, karang gigi).. 
  • Untuk mencegah bengkak gusi, pastikan kotoran yang terdapat pada gigi diberus setiap 2 kali sehari, dengan cara yang efektif (semua permukaan gigi kene berus). 
  • Ada juga celah2 gigi yang tidak tercapai oleh berus gigi, maka hendaklah menggunakan floss (tali macam benang tu, JANGAN guna benang) untuk keluarkan sisa makanan pada celah gigi. 
  • Bengkak gusi juga boleh terjadi akibat lubang /karies gigi yang dibiarkan (tidak ditampal....) 
  • Berkumur dengan air garam suam dapat membantu mengecutkan bengkak gusi. buat 3 kali sehari
  • Letak cengkih berkesan untuk mengurangkan sakit gigi yang berlubang ( jangkamasa pendek) 


Supplement Cadangan Untuk Gusi Berdarah




↑↑↑
Boleh klik pada gambar untuk belian secara kad kredit / debit kad 


  • Vita-C Plus
Vitamin C adalah vitamin yang penting untuk memelihara kesihatan tulang dan gigi. Ia juga meningkatkan keupayaan badan dalam merawat luka dan memelihara badan daripada jangkitan virus dan bakteria.
  • Ostematrix
Kalsium pula amat penting untuk mengekalkan kekuatan tulang termasuk tulang yang menyokong gigi. OsteMatrix turut membekalkan nutrien-nutrien harian lain selain kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia turut juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik. 

Untuk ibu hamil dan ibu menyusu juga perlu memastikan  kalsium yang diambil mencukupi. Ia bagi memastikan keadaan gigi si ibu kekal sihat dan gusi kuat. Pengambilan kalsium semasa hamil dan menyusu mampu mengelakkan daripada berlakunya masalah sakit pinggang dan kaki kejang khususnya di waktu malam.

  • Garlic Complex
Pengambilan kapsul bawang putih sebagai antibiotik semulajadi untuk masalah sakit gigi sememangnya telah dipraktiskan oleh ibu hamil di luar negara bagi masalah gigi yang disebabkan oleh jangkitan bakteria.  Kandungan alisin di dalam bawang putih memainkan peranan penting sebagai antibakteria dan antibiotik semulajadi untuk membunuh bakteria.  

Bawang putih juga berfungsi mencairkan darah. Oleh yang demikian pengambilan Garlic Complex di awal kehamilan dan juga bagi mereka yang mempunyai masalah pendarahan tidak digalakkan.



Untuk Lebih Penjimatan Hubungi saya :

Sharing With Love

🍃Your Shaklee Health Consultant & Business Leader🍃

Kecik

ID 1116479

WhatsApp : 01127794946



No comments:

Post a Comment

Macam Mana Vivix Boleh Membantu Masalah Kesuburan?

Kalau bercakap tentang kesuburan, pastinya melibatkan kaum lelaki dan juga wanita. Kadang-kadang  masalah itu bukan hanya satu pihak je teta...