TIPS MENGAJAR ANAK BERPUASA

Sebagai seorang ibu sudah semestinya terus menerus membimbing anak-anak seawal usia untuk belajar menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Disini ada beberapa cara untuk ibu-ibu mempersiapkan anak-anak kecil yang baru nak belajar berpuasa Ramadhan 1432 Hijrah.


  •  Memberikan semangat dengan bercerita 


Ceritakan mengenai Rasulullah dan para Sahabat yang berjuang di bulan Ramadhan. Juga pengalaman masa kecil ibu-ibu ketika menjalani ibadah puasa. Ini akan lebih menarik minat anak, karana cerita tersebut lebih hidup.

Waktu bercerita tersebut ibu-ibu dapat mengajak anak untuk membuat rencana kegiatan selama bulan Ramadhan nanti, plus target yang ingin mereka capai. Kemukakan juga harapan apa yang ibu-ibu harapkan untuk mereka lakukan. Dengan cara ini Ramadhan akan sentiasa dibibir anak-anak kita dan bersemangat untuk menerima kedatangan bulan mulia ini.


  •  Mewujudkan ruang solat dalam rumah


Suasana rumah yang berubah juga akan mempengaruhi semangat anak. Misalnya dengan mengubah suasana dalam rumah, mempersiapkan ruang khusus untuk solat berjamaah dan tadarus Al-Qur'an. Ajak anak-anak menghiasi ruang tersebut dengan tulisan kaligrafi dan gambar-gambar islami.


  • Dekorasi Rumah @ Bilik Tidur

Demikian pula untuk dekorasi rumah maupun bilik tidur, jadikan suasana islami. Misalnya dengan mengubah tv ataupun buku dan majalah yang bersifat umum, diganti dengan buku-buku atau majalah islami yang mudah ditatapi.

Bilik tidur anak dapat dihias dengan tulisan hadis, motto ataupun semboyan yang akan membangkitkan semangat mereka jika nanti menahan lapar dan haus ketika berpuasa. Tampalkan juga target dan jadual kegiatan yang telah disusun bersama.

Ibu-ibu sebaiknya mempersiapkan bintang-bintang yang siap ditampal untuk setiap aktiviti yang dilakukan anak. Lakukan bersama anak agar ia termotivasi untuk mendapatkan bintang sebanyak mungkin sampai akhir Ramadhan.


  •  Makanan berkhasiat penting bagi mengekalkan kesegaran sepanjang berpuasa


Ibu dapat mulai menyusun menu dengan gizi yang seimbang untuk anak yang puasa. Juga mulakan melatih habit makan dari 3 kali sehari menjadi 2 kali saja. Bila dilihat dari habit kebiasaan makan, berpuasa sebetulnya hanya memindahkan jam, atau mengurangi satu kali waktu makan saja. Bila biasanya makan 3 kali sehari, menjadi 2 kali, iaitu waktu sahur dan waktu berbuka puasa.

Penyusunan menu ini untuk menghindari terjadinya kekurangan zat gizi pada anak. Kecukupan gizi pada anak akan terpenuhi apabila saat berbuka dan makan sahur mereka dengan penyediaan makanan yang beragam dalam jumlah yang cukup.


  • Menu Kegemaran

Siapkan menu makanan kegemarannya dan buat suasana sahur menyenangkan bagi anak-anak sehingga tidak merasa berat bangun tengah malam.

Biarkan anak-anak makan di akhir waktu sahur. Awal puasa, biarkan mereka cuba dulu puasa hanya setengah hari. Ia akan berbuka pada tengah hari karena masih dalam latihan. Dengan cara latihan yang bertahap seperti itu, si anak-anak tidak merasa berat lagi untuk melakukan puasa.


  • Pesanan Nabi Muhammad SAW


Ingatkan anak-anak dengan pesanan dari Nabi Muhammad SAW yang bersabda: "Berpuasalah, nescaya kamu sihat." Dari sisi kesihatan, ibadah puasa memberikan istirahat pada organ-organ pencernaan tubuh, termasuk sistem enzim dan hormon, yang kemudian akan bekerja kembali dengan lebih sempurna.

Macam Mana.? Farah harap info yang di share ini berguna untuk anda semua... Selamat Beramal.. :)



Anda Boleh Membuat Tempahan Sendiri Di Link Ini. ( http://bit.ly/1oDjuq0 )
Tempahan Akan Terus Sampai Rumah Anda.
Terima KAsih